Te veel beeldscherm op jonge leeftijd is schadelijker dan je wilt horen

Bannen? Nee. Verstandig inzetten? Ja!

Kids

Beeldschermen horen bij de huidige tijd. Vroeger was er ook televisie, ja. De iPad en mama’s telefoon zijn echter altijd in de buurt en een welkome afleiding op momenten dat het ons ook vaak goed uitkomt. Dat het alleen veel meer dan ooit is, moeten we schoorvoetend toegeven.

Onderzoeken liegen er niet om. Te veel beeldschermtijd is schadelijker dan je denkt. En zeker, er is een verschil in wat er op de beeldschermen gekeken en gedaan wordt. Onderwijzende, educatieve apps en televisie programma’s dienen een functie in het leren van kinderen hoe ze met sociale situaties moeten omgaan, hoe ze beter leren rekenen, lezen en creativiteit ontwikkelen. Dit wordt dan ook geen artikel waarbij beeldschermen in het verdomhoekje worden gezet. Toch waarschuwen diverse goede onderzoeken voor de gevaren van de schermen. Er blijkt een verband te zijn tussen achterblijvende cognitieve ontwikkeling en langdurige beeldschermtijd.

LEES OOK: Dit is het effect van te veel beeldschermtijd voor onszelf.

Twee jaar oud

Zo blijkt uit cijfers in de VS dat kinderen van slechts twee jaar oud al op de iPad games spelen of speelgoed bezitten die een touchscreen bevatten. En als ik naar mezelf kijk dan heeft vooral mijn derde zoon al veel eerder toegang tot mijn mobiele telefoon en iPad gekregen. Los van het feit dat hij nog nooit van de Teletubbies gehoord heeft, terwijl mijn eerste jarenlang met een grote rode Po aan de hand rondstiefelde en de begintune uit zijn hoofd kende.

Maar wat is er nu zo slecht?

De Britse onderzoeker Dr. Aric Sigman legt uit aan Psychology Today: ‘Als kleine kinderen verslaafd raken aan tablets en smartphones veroorzaken ze onbedoeld schade aan het brein in ontwikkeling. Te veel en te vroeg beeldschermtijd remt de ontwikkeling van voor ouders belangrijke zaken als focus, concentratie, communicatieve vaardigheden, woordenschat en met aandacht kunnen luisteren.’ We denken dat we deze capaciteiten ook met tablets kunnen ontwikkelen. Maar niets is minder waar.

Om het concreet te maken: Ouders die naar beeldschermen grijpen in de hoop dat de kinderen al swipend en spelend zich ontwikkelen op allerlei gebied doen eerder kwaad dan goed. En zijn de kinderen heel jong dan kan de schade blijvend zijn.

Een mooi voorbeeld is het verschil tussen een moeder die voorleest en een pratende tablet

Kinderen tussen de nul en drie jaar oud hebben het nodig om gestimuleerd te worden in hun brein ontwikkeling door de buitenwereld. Het echte leven, zogezegd. En vooral niet door stimulering van acties die op beeldschermen plaatsvinden, zoals kleine vingerbewegingen en het tegelijkertijd uitvoeren van simultane handelingen. Het kleine kinderbrein zit er niet op te wachten. Punt.

Beeldscherm luiheid

Een mooi voorbeeld is het verschil tussen een moeder die haar kind een verhaaltje voorleest of een tablet die een verhaaltje met de paplepel erin giet. Met de mama is er tijd om een verhaal langzaam op te nemen en verwerken. De stem tot woorden horen gaan, het opnemen van hele plaatjes in een boek en het inspannen om een verhaallijn te volgen. De tablet versie creëert een lui brein, want het denkt voor het kind. Ergo: de cognitieve spieren blijven zwak.

LEES OOK: Mooi! Dit is wat er gebeurt als je kinderen zonder beeldschermen laat opgroeien.

Eerlijk gezegd ben ik ontzettend blij dat ik al onderzoekende en lezende dit artikel voor Famme optik. Het geeft me meer dan ooit een diep besef dat het misschien wel te veel is wat ik mijn kinderen toesta op beeldschermgebied.

Sociale consequenties

Los van de cognitieve consequenties heeft het ook een negatief effect op ontwikkeling op sociaal gebied. Het is moeilijker vrienden te maken als je op een beeldschermdieet zit. Belangrijke kenmerken zoals empathie, communiceren en non-verbale signalen leren begrijpen vinden wederom in de echte wereld plaats.

Verder is het belangrijk voor kinderen om te leren dat er een AAN en UIT situatie is. Als je van kleins af aan gewend bent dat elke druk op de knop of swipe tot een groots effect (kleurrijk beeld, geluid, spannende acties) leidt, ontstaat er letterlijk een verslaving voor deze stimuli en verkiest het kind dit boven buitenwereld contact.

Moeten we beeldschermen dan maar helemaal afschaffen?

Nee, er zijn namelijk ook voordelen aan het gebruik van technologie. Is je peuter voorbij de twee jaar, dan kan het gerust beeldschermtijd krijgen. Een uur per dag. Het helpt bij ontwikkelen van de skills die belangrijk zijn voor tech savviness op latere leeftijd. Denk aan fijn motoriek, snel reactievermogen en taalontwikkeling.

Voor de rest is het een kwestie van het gebruiken van je gezonde verstand en regelmatig offline te gaan samen en zo de balans te bewaken tussen de echte wereld en de wereld binnen de schermen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook