In deze TED Talk wordt uitgelegd waarom creativiteit belangrijker moet worden op scholen
Ondanks dat er een enorm lerarentekort is, is educatie voor iedereen belangrijk – niet alleen voor kinderen, pleit Ken Robinson. Kinderen die nu onderwijs volgen, zijn immers de toekomst. Moeten later problemen oplossen in een wereld die wij misschien niet eens meer mee zullen maken. Dat én creativiteit op scholen is misschien wel belangrijker dan we ons realiseren.
Creativiteit en fouten maken
Het punt is: in principe zijn kinderen prima in staat om innovatieve ideeën en oplossingen te bedenken. Ze durven originele dingen te opperen, omdat ze niet bang zijn om fouten te maken. Later is dat wel anders. Op school word je immers afgestraft voor fouten – fouten maken is het ergste wat je kunt doen. En dus verlies je langzaam maar zeker je creativiteit. Zoals Robinson zegt: we hoeven creativiteit niet aan te leren, maar leren het wel af door ons onderwijs.
Dat komt vooral door de hiërarchie in ons onderwijssysteem. Wiskunde wordt meestal als het meest belangrijke gezien, gevolgd door talen, geesteswetenschappen en daarna pas kunst. Dat komt omdat het systeem is ontwerpen in de Industriële Revolutie, toen de vakken centraal werden gesteld die het meest nuttig waren voor werk. Toen werd ook bedacht er vooral moest worden gefocust op academisch vermogen – en omdat de hele maatschappij dat heeft overgenomen, kun je nu bijna niets meer zonder diploma.
Een TED Talk over de diversiteit van intelligentie
En dat terwijl intelligentie juist uit meer bestaat dan uit wiskundige formules begrijpen of woordjes stampen. Het mooie van intelligentie is dat het heel divers is – we denken in beelden, geluiden maar ook abstracte dingen. Daarnaast is het heel dynamisch en is intelligentie voor iedereen anders. En die diversiteit hebben we nodig in de wereld.
Dus, pleit Robinson, laten we creativiteit weer als waardevol gaan zien. Laten we inzien dat kinderen belangrijk zijn voor de toekomst, en ze op elk vlak goed onderwijzen, zodat ze die toekomst ook aankunnen. En – een kleine toevoeging van ons – laten we zelf ook blijven dansen, dichten, dingen maken. Want ook dát is intelligentie.
Hier bekijk je de TED Talk van Ken Robinson: