Dit zijn de 8 tekenen dat je een serieus slaaptekort hebt

Met kleine kinderen is acht uur per nacht slapen een ongekende luxe. Je bent zo gewend aan het slaaptekort dat je je er misschien niet eens meer bewust van bent. 

Slaaptekort

Al eet je nog zo gezond en sport je regelmatig; de negatieve effecten van een slaaptekort los je er niet mee op. Ben jij zo iemand die denkt dat je prima functioneert op een paar uurtjes slaap per nacht? Loop dan eerst even dit lijstje na om zeker weten dat je geen slaaptekort hebt.

1. Je hebt altijd honger

Na een stevig ontbijt heb je 1,5 uur later alweer een knorrende maag. Dat komt doordat een slaaptekort invloed heeft op de hormonen leptine en ghreline. Leptine is het hormoon dat je het gevoel geeft dat je vol zit. Ghreline is daarentegen het hormoon dat zegt: kom maar door met dat tweede stuk appeltaart. Als je goed hebt geslapen, zijn die hormonen perfect in balans. Je lichaam heeft veel meer moeite zichzelf te reguleren als je weinig hebt geslapen, waardoor je niet zeker weet of je echt honger hebt of je hormonen uit balans zijn.

2. Je huid ziet er slecht uit

De term ‘schoonheidsslaap’ is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Een nacht plafonddienst betekent niet alleen dat je huid er de volgende dag slechter uit ziet, maar kan op de lange termijn ook huidveroudering in de hand werken. In je slaap worden beschadigde huidcellen herstelt. Als je huid daar niet de tijd voor krijgt, kun je last krijgen van roodheid, opgezetheid, donkere kringen onder je ogen en – je raadt het nooit – wallen. Als je dat een tijdje volhoudt leidt het uiteindelijk ook tot rimpels, fijne lijntjes, zwellingen en hangend vel.

3. Je bent onhandig

Je laat de hele dag door vanalles uit je handen vallen en struikelt over je eigen voeten. Dat is misschien niet alleen maar schattige klunzigheid, maar kan ook duiden op veel te weinig slaap. Als je moe bent, reageer je langzamer dan normaal en dat zie je meteen terug aan je motoriek.

4. Je bent emotioneel

Iemand die net iets te langzaam voor je voeten loopt? Woedeaanval. Commercieel met zielige zeehondjes? Huílen. Na een goede nacht slaap kan je mentaal de wereld aan, na een gebroken nacht hoeft iemand maar ‘boe’ te zeggen om in te storten. Je huilt om kleine dingen en trekt stress slecht. Iets om in de gaten te houden want na verloop van tijd leidt het tot angsten, depressies of andere stoornissen.

5. Je wordt keer op keer ziek

Je pakt ieder griepje mee. Dat komt doordat het immuunsysteem slaap nodig heeft om optimaal te presteren. In je slaap produceert het immuunssysteem cytokines. Dat zijn proteïnen die je beschermen tegen virussen en ontstekingen. Iets om te onthouden als je het idee hebt dat je chronisch verkouden bent.

6. Je raakt alles kwijt

Iedere moeder vergeet weleens de broodtrommel van haar kind, maar als je consequent sleutels, telefoons, afspraken en namen vergeet, is er waarschijnlijk meer aan de hand dan geheugenverlies. In je slaap versterk je je geheugen en verwerk je emoties. Als je oververmoeid bent, is het lastig om attent te zijn en je dingen te herinneren.

7. Je kan je niet concentreren

Concentreren is moeilijk tussen rondrennende kinderen, maar als het je ook in je eentje niet lukt een alinea tekst te lezen zonder om de haverklap te kijken wat er op Facebook of Instagram gebeurt, heeft dat wellicht te maken met je nachtrust. Naast een gebrek aan focus leidt een slaaptekort er ook toe dat je het veel moeilijker vindt om beslissingen te maken.

8. Je kan je niet herinneren dat je in bed lag

Met andere woorden: zodra je het hoofd het kussen raakt, ben je weg. Dat lijkt misschien een goed ding, maar het tegengestelde is waar. Als je je niet kan herinneren dat je je hoofd ten ruste hebt gelegd, kan het zijn dat je gewoon extreem vermoeid bent.

 

Popsugar

Reageer op artikel:
Dit zijn de 8 tekenen dat je een serieus slaaptekort hebt
Sluiten