Dit is waarom je je telefoon nóóit je telefoon in bed moet opladen

Thuis

Het is handig om je telefoon ‘s nachts op te laden, zodat je er de dag erna een hele dag mee door kunt (als je geluk hebt). Het is echter een heel slecht idee om dit te doen, terwijl je telefoon in bed ligt. Het Newton Fire Department van New Hampshire plaatste foto’s op Facebook, om te laten zien waarom.

Telefoon in bed

De foto’s zijn gemaakt door een Britse moeder, wiens 16-jarige dochter in slaap viel met haar opladende telefoon onder haar kussen. Toen ze wakker werd was haar telefoon zo heet, dat ze haar hand er bijna aan brandde. Toen ze onder haar kussen keek, zag ze brandplekken van het toestel in haar beddengoed. Je moet er toch niet aan dénken dat je kussen middenin de nacht in de fik vliegt, met daarop jouw hoofd of het hoofd van je kind?

LEES OOK: Dit is de reden dat je altijd met de deur dicht moet slapen

Te warm

Volgens het bericht dat bij de foto’s staat, legt 53 procent van de tieners hun telefoon of tablet in bed of onder hun kussen terwijl hij aan de oplader ligt. ‘Dit kan hartstikke gevaarlijk zijn. De warmte die ontstaat bij het opladen kan op die manier niet uit het apparaat, waardoor hij heter en heter wordt. In het ergste geval kan het beddengoed vlam vatten.’

Kapot draad

Oplettende telefoontechnicus Brad Nichols denkt te weten wat er mis is gegaan tijdens het opladen. ‘Normaliter wordt een telefoon niet zo heet als hij oplaadt, maar je ziet dat het draad van de lader kapot is. Als je geen nieuwe koopt en je telefoon of tablet blijft opladen met een lader die eigenlijk kapot is, wordt het risico op brand aanzienlijk groter.’

Juist gebruik

Om de kans op brand zo klein mogelijk te maken, is het volgens Nichols belangrijk dat je je telefoon op een gladde ondergrond oplaadt, die niet bestaat uit stof. Zorg dat er geen materialen in de buurt van een opladende telefoon liggen. ‘Als je telefoon te heet is om vast te pakken is er iets goed mis. Houd hem dan uit de zon en breng hem weg voor reparatie.’

Shocking: 80 procent van de kinderen wordt niet wakker van een brandalarm

Newton Fire Department