Thea volgde de Clean Meals Challenge om een paar kilo kwijt te raken

Body & beauty

Ken je dat, dat je een paar kilo kwijt wil, maar geen zin hebt om elke dag met ingewikkelde boodschappenlijstjes en dito recepten in de weer te zijn? Zo wilde Famme’s Thea een paar kilo afvallen, maar niet met een crash dieet, of met uren in de keuken staan. Dus volgde ze een challenge met kant en klare maaltijden.

Bij de Clean Meals Challenge ga je 3 weken gezond en clean eten. De maaltijden die je krijgt, zijn laag in calorieën en volgens Clean Meals helpen ze je bij gezond afvallen en vet verliezen. ‘Je zult merken dat je minder honger hebt, terwijl je übergezond eet.’ En ze beloven dat je genoeg energie hebt om de dingen te blijven doen die je normaal ook doet. Dat klinkt voor mij als een feestje (nou ja, bijna dan).

Eten zonder toevoegingen en daarmee afvallen

Geen crashdieet

Het fijne aan deze challenge is dat je ook leert wat goede voeding met je doet. Daardoor kun je dit gezonde eetpatroon langer volhouden, ook ná de challenge. Je volgt dus geen crashdieet. Hoewel het voordeel van een crashdieet is dat je in korte tijd veel kilo’s kwijtraakt, is het nadeel dat je er na afloop vaak toch weer (meer) van aankomt. En laat ik daar nou net geen zin in hebben.

Hoe het werkt

Je krijgt bij deze challenge alle maaltijden van Clean Meals. Eén keer per week worden ze op een aangegeven tijdstip bezorgd. Je moet wel een flinke koelkast hebben, aangezien je behalve al ‘jouw’ Clean Meals (in totaal 22 stuks) ook nog het eten voor je gezin kwijt moet. Die doen namelijk niet met je mee. Dat de rest van je gezin niet meedoet, hoeft overigens geen nadeel te zijn. Jij of je partner kookt voor hem en de kinderen en jouw maaltje hoeft alleen maar au bain marie opgewarmd te worden. Binnen 6 minuten kun je eten.

LEES OOK: 10 supermakkelijke tips om je kinderen gezond(er) te laten eten

Redding

De eerste dag eet ik de scrambled eggwhites als ontbijt – dat doe je om de dag – en die smaken oké. Van het idee dat ik bij de lunch een warme maaltijd moet verorberen, word ik minder enthousiast. Want er zit geen lekker (vet) sausje over je pasta en geen pittig sausje bij je kip. Logisch, maar saai, denk ik. Gelukkig mag ik sambal, mosterd of harissa toevoegen voor wat extra smaak.

Koolhydraten

Als ik een foto van mijn lunch (een lite meal bestaande uit een stuk kalkoenfilet met bloemkool & tuinerwten) in de Famme-groepsapp gooi, is iedereen jaloers.
Nee, da’s niet waar. Sterker nog: ze zeggen me niet te benijden. Collega Anne vraagt ‘wat die homp vlees in godsnaam is’ en iemand appt ‘dat worden drie héél lange weken’. Van je collega’s moet je het hebben…

De eerste avond eet ik een pro meal wat inhoudt dat er ook koolhydraten aan je maaltijd zijn toegevoegd. Vanavond is dat de variant met vis, deze bestaat uit kabeljauwfilet, ratatouille en witte rijst. De andere pro meals bevatten kalkoenfilet, tonijn, zalm, kipfilet en beef. En natuurlijk heel veel groenten en een beetje koolhydraten. Mijn favorieten zijn de beef, zalm, tonijn en de kipfilet met gember.

LEES OOK: Waarom koolhydraten schrappen geen goed idee is

Chocolade

De komende dagen kom ik fluitend door. Honger heb ik niet en op dag drie is ook mijn (doorgaans immer aanwezige) drang naar chocolade totaal verdwenen! Ik ben er zelf verbaasd over, maar het doet me totaal niks als De Man naast mij chocolade zit te eten. En niet onbelangrijk: ik barst van de energie! Waar ik normaal gesproken om een uurtje of half tien (soms al om half negen!) in slaap sukkel op de bank, overkomt me dat deze week niet. Geen enkele keer. Een bijkomend voordeel van deze challenge dus.

Eigenlijk een wonder dat ik ondanks dat toch een kilo ben kwijtgeraakt

Resultaat

Na een week bekijk ik – toch een beetje gespannen – de tussenstand op de weegschaal: ik ben 1 kilo kwijt. 1 fucking kilo. Ik vind het weinig, ben lichtelijk teleurgesteld, maar denk aan de andere kant: het is toch een kilo.
Als ik de afgelopen week analyseer, kom ik tot de conclusie dat ik weinig heb bewogen. Extreem weinig. Ik heb de oefeningen die bij de Clean Meals Challenge horen niet gedaan. Foei! Ook werkte ik veel vanuit huis, waardoor ik een paar dagen amper heb gelopen, gefietst of überhaupt iets heb gedaan wat onder het kopje ‘bewegen’ geschaard zou kunnen worden. Eigenlijk een wonder dat ik ondanks dát toch een kilo ben kwijtgeraakt.

Teleurstelling

De tweede week doe ik mijn oefeningen wél, ik ga zelfs een paar keer hardlopen (ik moet natuurlijk al die energie kwijt hè) en het eten gaat nog steeds goed. Aan het eind van deze week ben ik tot mijn teleurstelling nog steeds die ene kilo kwijt! En niets meer. Het gekke is dat ik wel dacht dat ik meer was afgevallen, aangezien mijn ringen veel ruimer zitten en mijn jeans ook. Ik mail Renée (Vervoorn, mede-eigenaar van Clean Meals) over het tegenvallende resultaat en zij zegt dat Guy van der Reijden (haar man en zakenpartner die ook personal trainer is) mij zal bellen.

Ik heb een platte buik, mijn jeans zitten weer als gegoten en, het belangrijkste, ik zit veel lekkerder in m’n vel

Minder caloriebehoefte

In het gesprek met Guy kom ik erachter dat dit resultaat te maken heeft met het feit dat het Clean Meal-programma generiek is: iedereen die deze challenge volgt, krijgt hetzelfde menu met dezelfde maaltijden. Maar sommige mensen – vaak zijn dit vrouwen – hebben een lagere caloriebehoefte dan anderen. En juist dat is bij mij het geval. Guy: ‘Omdat onze maaltijden veel eiwitten bevatten, verlies je geen spieren, maar wel vet. Het kan goed dat je wel vet bent kwijtgeraakt, maar dit niet terugziet op de weegschaal.’ Daar zit wat in. Maar Guy is het met me eens dat 1 kilo een minimaal resultaat is na twee weken. Guy past daarom mijn menu voor de laatste week aan. Vrij logisch: ik moet minder eten dan de weken hiervoor. Ik merk daar overigens niks van, want ik heb nog steeds energie voor tien.


Als je net als ik dol bent op eten, dan zijn deze taartdiagrammen heel herkenbaar.

Eindresultaat

In deze week ben ik maar liefst 2,5 kilo kwijtgeraakt. In totaal ben ik dankzij de challenge dus 3,5 kilo afgevallen. Ik vind het een mooi resultaat, vooral omdat ik het zelf goed zie: ik heb een platte buik (jeetje, waar was ie al die tijd?), mijn oude (skinny) jeans zitten weer als gegoten en, het belangrijkste, ik zit veel beter en lekkerder in m’n vel. Voorheen was ik vaak moe of voelde me gewoon niet top, dat is totaal verdwenen. Ik heb ook het idee dat mijn huid in een betere conditie is dan hiervoor. Daarnaast ben ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt wat gezond eten nou eigenlijk inhoudt. Natuurlijk weet ik dat wel, maar het was naar de achtergrond geschoven. Nadeel is dat je sociale leven drie weken op z’n gat ligt, omdat ergens koffie drinken, lunchen, borrelen of uit eten gaan, niet heel handig is als je deze challenge goed wil doen. Buiten dat vind ik het een aanrader, want ik ben afgevallen, had geen honger en hoefde niet aan de gang met ingewikkelde recepten.

Meer informatie? Ga naar Clean Meals.

Famme’s Anne testte de Size Zero methode, en dit is wat er bij haar gebeurde.