De beste tips om griep te voorkomen

De griepepidemie in Nederland is een feit. Overal hoor je gesnotter, gekuch en niesbuien om je heen. Je kunt er bijna niet meer onderuit, maar je hebt echt geen zin om – weer – wekenlang plat te liggen. Zijn er geen maniertjes om de griep te ontlopen?

Nou, we hebben goed nieuws voor je. Er zijn wel degelijk tips om de griepepidemie te slim af te zijn. Het vergt flink wat toewijding, maar hier scoor je wel een fris, fruitig en gezond lichaam mee. Vecht tegen de griep met deze handige tips.

Boost je immuunsysteem

Nu de winterse buien over ons kikkerlandje heen trekken, is het belangrijk om de juiste voeding binnen te krijgen. De kou zorgt ervoor dat onze weerstand een flinke klap krijgt. De juiste vitamines geven je immuunsysteem juist weer een boost! Natuurlijke – zo min mogelijk bewerkte – producten geven ons lichaam wat het nodig heeft voor een sterk immuunsysteem. Zo zitten groenten en fruit vol vitamines en antioxidanten die onmisbaar zijn voor een goede weerstand. Zo stimuleert vitamine C de aanmaak van witte bloedlichaampjes – je weet wel, die goede cellen die de slechte bestrijden – en beschermen antioxidanten ons tegen schadelijke stofjes.

Wist je trouwens dat lijnzaad ook vol antioxidanten zit? 

Voldoende slaap

Ons immuunsysteem bestaat uit verschillende deeltjes, waaronder een grote hoeveelheid losse cellen die in ons bloed circuleren. Ook zijn er T-cellen, die ons lichaam herinneren aan een bacterie of virus. Zodra ons lichaam dezelfde ziekte herkent, kunnen deze cellen ervoor zorgen dat ons lichaam er tegen vecht. T-cellen kunnen nog beter informatie opslaan over virussen en bacteriën als we diep slapen. Als je een paar dagen slecht slaapt, is de kans groot dat je binnen no time een verkoudheid oploopt. Voldoende reden om aan je dagelijkse 8 uur slaap te komen dus!

Echinaforce

De Echinacea purpurea (rode zonnehoed) heeft een activerende invloed op ons immuunsysteem. Je kunt dit middel gebruiken bij onvoldoende weerstand of wanneer de eerste symptomen van griep of verkoudheid optreden. Als je toch een griepje te pakken hebt, helpt dit middeltje de griepkwaaltjes te verminderen en het herstel te versnellen. Ideaal!

Stay hydrated

Water is een wondermiddel! Ook tegen verkoudheid en griep. Hoe vaker je plast, hoe meer afvalstoffen je lichaam afvoert. Op deze manier krijgen virussen amper de kans zich te nestelen in je lichaam. Probeer koffie en alcohol zoveel mogelijk te vermijden. Deze drankjes onttrekken het vocht aan je lichaam, terwijl het juist zo belangrijk is om gehydrateerd te blijven!

Dit is wat er met je lichaam gebeurt als je stopt met koffie.

Vermijd ziektekiemen

De bacteriën liggen overal op de loer. Door het hoesten en/of niezen schieten onzichtbare ziekteverwekkers alle kanten op. En als iemand zijn hand voor zijn mond houdt, ben je niet beschermt op het moment dat de persoon in kwestie de deurklink vastgrijpt. Maak voorwerpen die anderen vaak gebruiken – toetsenborden, muizen, deurklinken, afstandsbedieningen etc. – dus regelmatig schoon. Je kunt natuurlijk niet alle bacillen verwijderen, dus was je handen regelmatig grondig met water en zeep. Probeer zo min mogelijk aan je gezicht te zitten. En deel tot slot geen bekers, bestek of andere keukengerei met je sociale omgeving.

Ventileer alle ruimtes

Hoe koud het ook is, het is echt niet gezond om alle ramen potdicht te houden. Ventilatie zorgt ervoor dat de lucht in huis, op kantoor of elders ververst. Op deze manier voorkom je dat virusdeeltjes zich ophopen in een ruimte. Is the space voorzien van ventilatieroosters? Zet deze dan wagenwijd open!

Een frisse neus

Over frisse lucht gesproken, blijf niet te lang binnenzitten. “Schone zuurstof” is gezond voor je lichaam. Wanneer het koud is ben je wel vatbaarder voor virussen. Dit komt omdat je lichaam meer energie verbruikt om op temperatuur te blijven. Deze energie heb je juist nodig om virussen te bestrijden. Kleed je dus goed aan! Je wil geen kou vatten natuurlijk. Een dikke jas, sjaal, muts, handschoenen en goede winterboots zijn essentieel voor een winterse wandeling.

Blijf in beweging

Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk voor de gezondheid. Zodra je beweegt krijgt je stofwisseling een boost. Je stofwisseling stimuleert de aanmaak van afweerstoffen die virussen kunnen bestrijden. Een goede reden om vanavond nog de sportschool in te duiken! TIP: lichaamsbeweging waarbij je lichaam veel zuurstof binnenkrijgt (hardlopen, fietsen, zwemmen) staat garant voor een optimale doorbloeding. En daarmee een goede aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen!

Sporten is niet alleen goed voor een gezond lichaam, maar ook voor een goed seksleven!

No stress

Een drukke dag op werk, een ziek familielid of een verhuizing zorgen voor de nodige stress. Je kunt niet altijd even zen zijn. Omdat je lichaam en geest nauw samenwerken is stress toch funest als het om griep gaat. Sommige situaties gaan nu eenmaal gepaard met stress, maar probeer hoe dan ook een rustmomentje voor jezelf in te plannen. Of je nu graag naar de sauna gaat, een massage boekt of yoga meer jouw ding is; ontspan op jouw manier!

Naar de sauna

De warmte in sauna’s laat je lichaamstemperatuur flink stijgen. Je kunt dit vergelijken met kunstmatige koorts. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt die ziekteverwekkers kunnen afbreken. Omdat je gaat zweten verlaten deze afvalstoffen je lichaam weer. De hitte zorgt ook voor toename van witte bloedcellen, waardoor je weerstand een enorme kick krijgt. Tot slot helpt de sauna je spieren en je mind volledig te ontspannen. En laat stress nu net dé boosdoener zijn als het aankomt op je weerstand.

Dit is waarom een dagje sauna hét perfecte ontspan moment is!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

GezondheidsnetA.Vogel

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
De beste tips om griep te voorkomen
Sluiten