Uit eten! Met deze 6 tips maak je ook buiten de deur gezonde keuzes

Culinair

Het is alweer juni en dus komt de zomer steeds dichterbij. En met het mooie weer eten we ook vaker buiten de deur. Zeker op vakantie. Heel gezellig natuurlijk en niet erg om tijdens dat soort uitjes zo af en toe eens uit de bocht te vliegen. Maar als je tijdens een vakantie anderhalve week lang niet zelf in de keuken staat, zijn wat tips om dán alsnog gezonde en bewuste keuzes te maken wel handig. Ik geef je er zes.

1

Bereid je voor!

Met stip op 1. Kies als het even kan zelf het (type) restaurant. Ga voor een plek waarvan je weet dat ze er ook gezonde opties hebben. Iedere avond naar dezelfde pizzeria waarvan je weet dat er maar weinig groente keuzes op de kaart staan, is misschien niet zo’n slim idee. Zoek ook wat verder dan de meer voor de hand liggende plekken. Vaak zitten er hele leuke tentjes in net dat ene achteraf straatje en de ‘gezonde voedingshype’ is echt niet alleen in ons land gaande. Ik maak er een sport van om op iedere vakantiebestemming te kijken waar de trendy food hotspots zitten.

2

Kijk waar de locals eten

Vaak een goede indicator voor een verse en goede keuken.

3

Bekijk de menukaart alvast online

Nogmaals deze tips zijn bedoeld voor die periodes waarin je vaak en veel uit eten gaat en je het een beetje in balans wilt houden qua ‘doe ook die crème brulee maar als toetje want we zijn er nu toch’. Het kan dan handig zijn om alvast na te denken over wat je gaat doen. Zo voorkom je dat je allerlei lekkere dingen op de kaart ziet staan en uit enthousiasme al hebt besteld voordat je je realiseert dat dat nou juist was wat je even wilde laten staan. Maak je keuze van te voren and stick to it.

4

Eet alvast iets kleins

Met heel veel honger naar het restaurant is hetzelfde als met heel veel honger boodschappen doen. Eet thuis alvast iets kleins en voedzaams, zodat je niet met een knorrende maag alles van de hele kaart bestelt én het mandje brood aanvalt zodra het op tafel komt. Een handje noten, een banaan, een groentesap bijvoorbeeld.

5

Vermijd de ‘alles of niets’-gedachte

Veel mensen laten onbewust de teugels vieren. Een uitgebreide menukaart, een ontbijtbuffet, een verzorgde BBQ. Het is voor velen een klein feestje en tijdens een feestje hoef je even niet op te letten. Toch? Wat ons betreft sluit het ene het andere niet uit. Bewust kiezen voor wat je écht lekker vindt kan net zo bevredigend zijn als het je volledig laten gaan. Voorkom dat je nergens meer nee tegen zegt door juist van te voren met jezelf af te spreken wat je allemaal wél mag. Wordt je geconfronteerd met een ontbijtbuffet waarbij er ook een hele wand bedekt is met pastry (croissants, pancakes, taartjes, muffins en dergelijke), spreek met jezelf af dat je het wél mag, maar niet elke dag. Geniet ervan!

6

Betrek je kinderen bij het ontdekken van nieuwe smaken

We staan er een beetje om bekend als volkje om overal onze eigen kaas, hagelslag en mayo mee naar toe te zeulen. Maar hoe leuk is het om juist de smaken van het land te leren kennen? Begin daarom al bij de kleintjes. Laat ze kennismaken met dat wat je thuis misschien wat minder vaak eet. Dat maakt de menukeuzes op latere leeftijd ook een stuk makkelijker en gezonder.

Heb jij nog goede tips? Deel ze hier!

Bluebelle.nl is een online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family. Neem ook eens een kijkje op Bluebelle of Easy Peasy Kids.

Meer leuke content? Like ons op Facebook