Traditioneel basisonderwijs maakt steeds meer plaats voor unitonderwijs

Is dit het antwoord op onvrede en demotivatie in het basisonderwijs?

Het plaatje waarbij een klas collectief les krijgt van één juf of meester, komt steeds minder vaak voor. Meer en meer basisscholen omarmen het idee van ‘unitonderwijs’, waarbij inspelen op ontwikkelingsverschillen en verschillende onderwijsbehoeften van kinderen centraal staat.

Vandaag lees je in het AD.nl dat honderd basisscholen in ons land het traditionele schoolsysteem vaarwel zwaaien, in ruil voor dit unitonderwijs. Groepen zijn flexibel en worden niet langer ingedeeld op leeftijd, maar op niveau, ontwikkeling en behoefte. Inspelen op ontwikkelingsverschillen en verschillende onderwijsbehoeften, vraagt om flexibele groepen.

Voordelen van unitonderwijs

Het is slechts één van de vele voordelen voor het kiezen van het werken in units. Deze vorm van onderwijs bestaat al enkele jaren en is het antwoord op het bestaande gevoel van onbehagen in het huidige basisonderwijs en het curriculum. Dat zou eerder demotiverend werken dan dat het z’n doel bereikt: optimale leerontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn onderling ontzettend verschillend, en dus kan onderwijs nooit standaard hetzelfde zijn, is de leidende gedachte.

Het basisonderwijs zou te ‘traditioneel vormgegeven’ zijn en teveel binnen een strak keurslijf passen. In tegenstelling tot scholen die volgens het principe van unitonderwijs lesgeven, waarbij veel meer ruimte is voor persoonlijke aandacht voor kinderen. Mooie bijkomstigheid: door unitonderwijs kan zelfs een deel van het lerarentekort worden opgelost, zo wordt in het artikel vermeld, evenals de druk op juffen en meesters.

Win-winsituatie

Het klinkt als een win-winsituatie: kleuters mogen kiezen of ze op een bepaald moment liever in de gymzaal met meester André in de ringen gaan hangen, of dat ze met juf Annelies taal doen, waardoor hun leerervaring sterk verbetert. Dat er in een unit kinderen van verschillende leeftijden zitten – onderverdeeld in niveaugroepen – maakt niet uit: iedereen doet op zijn of haar eigen niveau mee aan het onderwijs. Als een kind halverwege groep 2 al toe is aan het lezen van boekjes kan dat, maar ook als het daar pas aan het eind van groep 3 klaar voor is. Bovendien zou het voor de ontwikkeling van een kind juist goed zijn om regelmatig met kinderen van een andere leeftijd – zowel jonger als ouder – om te gaan.

Het draait niet langer meer om ‘de klas’, maar om ‘de kinderen’. De verantwoordelijkheid voor een groep kinderen – een unit – rust niet langer bij één leerkracht, maar bij het hele team. Ook dat wordt als een extra voordeel beschouwd: dat meerdere ogen en oren betrokken zijn bij de ontwikkeling van een kind.

Iets voor jouw kind(eren)?

Als de basisschool van jouw kind ook over zou stappen, zou je dat aanmoedigen of juist niet? Deel je mening op onze Facebookpagina.

AD.nl