Vliegangst zal toenemen de komende tijd

10 doe-het-zelf tips

Persoonlijk

Angst versterkt ons geheugen. Daarom grijpen rampen onze volledige aandacht. Het resultaat is dat we de kans op een heftige extreme gebeurtenis, zoals een vliegtuigcrash volkomen overschatten.

De komende dagen en weken zullen veel mensen op vakantie gaan. Het is volkomen begrijpelijk dat de angst om te vliegen er flink in zit bij velen. Toch is die angst irreëel. Uit onderzoek blijkt dat vliegangst na de ramp met het vliegtuig in Tripoli, de Bijlmerramp en na 9/11 enorm toenam. In de VS nam de angst zelfs zo erg toe dat er in het jaar na 9/11 significant meer doden door auto ongelukken werden geregistreerd.

Vrouwen en mannen

Er bestaat een duidelijk verschil in angst bij mannen en vrouwen. Vrouwen hebben meer last van claustrofobie, angst om neer te storten en zijn bang voor het verlies van controle. Mannen leiden meer aan hoogtevrees en zijn bang omdat ze geen controle hebben over het vliegtuig. De kans dat iemand een vliegtuigongeval meemaakt is 1 op de vier miljoen. Met fatale afloop nog vele malen kleiner.

Vliegangst bestaat in diverse gradaties van mild tot extreem. Voor de mensen met milde angst geven we een aantal doe-het-zelf-tips voor een rustige vlucht:

1. Gebruik geen cafeïnehoudende producten

Koffie, thee, cola of chocola kun je beter niet nuttigen vlak voor en tijdens een vlucht. Bijwerkingen zoals trillen, snellere hartslag en een actiever gevoel lijken op angstgevoelens, die je zou kunnen koppelen aan je vliegangst.

2. Lees de cijfers er nog eens op na

De kans op een crash, informatie over turbulentie en andere angsten zoals luchtzakken of blikseminslag kunnen je bewuster maken. Als je ‘weet’ dat de kans heel klein is kan het je angst verminderen.

3. Praat jezelf moed in

Maak er een mantra van om jezelf te vertellen dat vliegen veilig is. Veel veiliger dan met de auto op vakantie gaan. Wie zo min mogelijk kans op een ongeluk wil hebben kan het beste non-stop in de lucht blijven. Onderzoek laat zien dat in 96% van de gevallen bij een ernstig vliegongeval de passagiers ongedeerd uit het vliegtuig komen.

4. Laat je niet gek maken door onderwachte zaken

‘Passenger #64, you are delaying the flight, we will procede to offload your luggage.’ Een passagier veel te laat? Vertraging met het vertrekken? Schrik er niet van. Het is hoogstwaarschijnlijk te druk op de plaats van bestemming. Vroeger bleef je in de lucht cirkelen totdat er geland mocht worden. Nu vertrekt het vliegtuig gewoon later.

5. Doe oordoppen in

Met andere woorden, focus niet te veel op de geluiden om je heen. Het lawaai dat komt kijken bij stijgen, landen, vleugels die van stand veranderen, meer toeren, remmen op de motor. Het kan eng klinken, maar is doodnormaal. Door er niet op te letten, maak je het jezelf een stuk makkelijker.

6. Schrik niet van dalingen of buigingen

Piloten nemen continu beslissingen om het vliegen zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. In plaats passagiers recht in een donderwolk te sturen, zal hij liever van koers veranderen om turbulentie te voorkomen. Naar een andere luchtlaag vliegen verhelpt ongemak tijdens de vlucht. Het teken ‘riemen vast’ is er vooral voor bedoeld om ongemak te voorkomen en niet een teken van werkelijk gevaar.

7. Gebruik geen paardenmiddelen

Blijf weg van medicijnen of alcohol. Je denkt misschien dat je daardoor rustiger wordt, maar het onderdrukt slechts de symptomen, niet de angst. En van veel alcohol kun je je ook juist angstig gaan voelen.

8. Werk aan je ademhaling

Langzaam uitademen. Twee tellen in, drie tellen uit. Focus je erop en wees trots op jezelf als het lukt.

9. Zoek vertier en vermaak

Die nieuwe blockbuster die je nog wilde kijken. De grappige buurman uit Amerika die je honderduit vertelt over zijn leven in Mississippi. Dat wat je leuk bezig houdt, leidt je af. En bezorgt ook nog eens nieuwe inzichten, kennis van culturen of gewoon een wegzwijmel moment bij Leonardi di Caprio.


Is je vliegangst een stuk erger dan kan professionele hulp uitkomst bieden. Bij Stichting Valk helpen ze je van je angst af. Ze hebben tevens een app ontwikkeld die je on the spot steun biedt. Te verkrijgen voor Android en Iphone.

Heb jij net als drie miljoen andere Nederlanders ook last van vliegangst? Doe de test hier.

Meer leuke content? Like ons op Facebook