Hoe de favoriete vloggers van je kind jou méér beïnvloeden dan je denkt
Enzo Knol, Kwebbelkop en StukTV: deze namen komen je vast bekend voor. Niet zo gek, want het zijn de namen van de internethelden van jouw kind. Deze vloggers op YouTube verdienen iedere maand een meer dan fijn inkomen en wist je al dat jij daar aan meebetaalt?
Vloggers beïnvloeden koopgedrag van je kind
Het fenomeen vloggers is je ongetwijfeld bekend. Vooral als je kind inmiddels uren heeft gekeken naar StukTV’s Jachtseizoen of de vlogs van Enzo. Dat zorgt niet alleen voor vermaak, maar ook dat je je portemonnee kunt trekken. Nu klinkt dat misschien kort door de bocht, maar vloggers hebben misschien wel een grotere invloed op het koopgedrag van je kind dan je denkt.
LEES OOK: Dit schattige ventje (6) is multimiljonair dankzij speelgoed-reviews op YouTube
Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de kinderen in groep 5 tot en met 8 beïnvloed wordt door de producten die ze in vlogs en andere video’s zien. Daarvan vertelt één op de zes dat dit zelfs vaak gebeurt, aldus het platform Wijzer in Geldzaken. Vrienden en reclame zijn de twee dingen die de meeste invloed hebben. En vergis je niet: vloggers maken onder andere reclame om rond te kopen.
Sluikreclame
Van petjes tot gadgets: vloggers laten verschillende items aan hun kijkers zien. Soms omdat ze echt fan zijn van het product, of misschien juist omdat ze zelf merchandise verkopen. Het nadeel is dat in veel video’s niet vermeld wordt dat het bijvoorbeeld gaat om een gesponsorde video.
Zo werd er vorig jaar geconcludeerd dat in driekwart van de populaire YouTube video’s sluikreclame verwerkt zit. Daardoor maken vloggers niet duidelijk dat ze betaald krijgen om producten aan jouw kind aan te prijzen.