Inga Stoit
Inga Stoit Gezondheid 16 feb 2019

Eet je minder vlees? Met deze manieren krijg voldoende eiwitten binnen

Steeds meer mensen stappen over op een plantaardige leefwijze. Als ze dit doen laten ze vlees en zuivel volledig links liggen. Toch is dit lang niet voor iedereen een optie maar willen er wel veel mensen minder vlees eten.

Door deze voeding te eten mis je niks en krijg je nog altijd die gezonde eiwitten binnen:

1. Linzen

Linzen horen bij de peulvruchtenfamilie en zitten barstensvol met eiwitten. Je kunt hier een soepje van maken, stoofschotels en je kunt ze ook heerlijk over je salades strooien! Op deze manier voeg je gemakkelijk eiwitten aan je maaltijd toe.

2. Kikkererwten

Waarschijnlijk herken je de kikkererwt van de oh zo lekkere hummus. Hummus bestaat grotendeels uit kikkererwten en is dus een eiwitrijke spread. Je kunt ook een heerlijke kikkererwten salade of burgers maken, dit is verrassend lekker en voedzaam.

3. Quinoa

Quinoa is enorm rijk aan eiwitten en doet het goed in meerdere gerechten. Je kunt een quinoa stoofpotje maken, het strooien over salades of ermee ontbijten als ontbijtgraan. Je kunt er ook je veggie burgers mee aan dikken, wat enorm tasty is.

4. Kidneybonen

Kidneybonen bevatten veel eiwitten en zijn tevens goed voor het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel. Je kunt ze gebruiken als de basis van een soep, koud mengen door salades of opbakken in de pan met veel uitjes en knoflook.

LEES OOK: Pindakaas is niet goed voor iedereen! En dit is waarom:.

5. Zwarte bonen

Naast kidneybonen zijn zwarte bonen behoorlijk eiwitrijk. Zwarte bonen doen het goed in sauzen en als je dit zelf maakt is het uiteraard het meest gezond. Daarnaast verlenen ze zich goed voor soepen en meer Oosterse gerechten.

6. Tempeh

Tempeh is gemaakt van gefermenteerde soja en is een ideale kip, burger of steak vervanger. Je kunt dit heerlijk op smaak brengen met sambal of ketjap en er een Oosters tintje aan geven. Daarnaast is het uiteraard rijk aan lekker veel eiwit.

7. Tahin

Tahin en kikkererwten zijn de twee hoofdbestanddelen van hummus. Tahin is vergelijkbaar met pindakaas alleen dan veel dunner. Je kunt dit heerlijk strooien over salades of (bananen)broden. Het is verrassend lekker!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Eet je minder vlees? Met deze manieren krijg voldoende eiwitten binnen
Sluiten