Voldoende slapen: met dit handige trucje weet je precies hoeveel

Body & beauty

Op tijd in bed liggen, en dan (voor je gevoel) een paar uur later weer een soort van fris en fruitig ernaast staan is een hele uitdaging. Precies voldoende slapen is helemaal voor ouders een hemels begrip. Helemaal omdat kind(eren)lief om zes uur al om ‘mamaaaaa!’ roepen. Onderzoekers komen nu met een simpel en handig trucje waardoor je uitgerust wakker wordt.

Het ouderschap komt met slaapgebrek. En we accepteren het gelaten, want wat kun je eraan doen als je ‘s avonds nog druk bezig bent? Gebroken nachten hebt en bij het ochtendgloren alweer een wakkere aap naast je bed hebt staan?

Voldoende slapen

Uit Brits onderzoek in het Great British Bedtime Report is gebleken dat 74 procent van de Britten minder dan zeven uur per nacht slapen. Minder dan zeven uur. Maar ho, als je dacht dat we er waren, slaapt zeven tot twaalf procent van de Britse bevolking nóg minder. Namelijk minder dan vijf uur.

Niet meer dan vijf tot zeven uur slaap

Natuurlijk is het voor iedereen verschillend hoe veel slaap je nodig hebt, maar het is opvallend dat we er steeds minder tijd voor nemen. En we moeten juist voldoende slapen. Voor het onderzoek werden ruim 5000 Britten onderzocht, en 61 procent daarvan zei dat ze in 2017 niet meer dan tussen de vijf en zeven uur slaap nodig denken te hebben. En dat terwijl voldoende slapen ons een stuk gelukkiger, productiever en gezonder maakt. Experts tonen aan de onze lichaam en geest het ook nodig hebben.

Laura Lefkowitz, een van de auteurs van het onderzoek, zegt tegen Britse krant The Telegraph dat we minder moeten kijken naar hoe lang we slapen, en meer naar onze slaappatronen. ‘Ons slaapritme bestaat uit verschillende patronen. Het is niet zo dat als je in slaap valt al die uren die volgen dezelfde functie hebben.’

Zichtbaar patroon

De onderzoekster wil dan ook een duidelijk onderscheid maken tussen je REM-slaap (Rapid Eye Movement) en een slaap waarin je wat lichter slaapt. Deze twee wisselen zich in de nacht steeds af, waardoor er een duidelijk patroon zichtbaar is wat bij elk mens hetzelfde is. ‘Als je gewekt wordt terwijl je net in zo’n REM-slaap zit, word je negen van de tien keer chagrijnig of heel moe wakker.’

LEES OOK: Na de komst van kinderen slapen moeders minder, maar vaders niet

De remedie tegen moeilijke ochtenden

Om je een handje te helpen, hebben de onderzoekers samen met web-blinds.com een slaapcalculator ontworpen, die voor je uitzoekt wanneer je het beste gewekt kunt worden op basis van je slaapcyclus. Dé remedie tegen moeilijke ochtenden, als we de ontwerpers mogen geloven.

Hoe werkt het?

Laura: ‘Elke cyclus duurt zo’n negentig minuten, wat op de minuut af door de calculator wordt bijgehouden. De meeste mensen vallen na vijftien minuten in slaap, waarna het tellen begint. In één nacht ga je door vijf of zes cycli. Voordat je naar bed gaat voer je de tijd in waarop je uiterlijk op moet staan, en de calculator schotelt je verschillende tijden voor waarop je dan naar bed moet gaan om uitgerust wakker te worden.

Voorbeeldje: moet je om half zeven op, dan kun je dus om kwart over negen, kwart voor elf of kwart over twaalf naar bed gaan om relaxed wakker te worden. Moet je om zeven uur opstaan, dan zijn kwart voor tien, kwart over elf of kwart voor één goede bedtijden.

Gek? Welnee! Dit is waarom alle stellen eens apart moeten slapen

The Telegraph