Volgens nieuw onderzoek moeten we niet 5, maar 10 stuks groente en fruit per dag eten!

Het stond vorige week op alle Engelse voorpagina’s: ’5 stuks groente en fruit per dag beschermt ons niet voldoende tegen ziektes.’ Het nieuwe voedingsadvies, voor een gezonder en langer leven, moet 10 stuks fruit en groente zijn, zo schrijft onderzoek van het Imperial College in London ons voor.

Tien stuks groente en fruit. Ik schrik er eigenlijk nogal van. Dacht ik best goed bezig te zijn met mijn dagelijks ontbijt met granaatappelpitjes, blauwe bessen en appel, kom ik nog steeds veel te kort. En ook de dagelijkse drie stuks fruit, worteltjes, tomaatjes, avocado en komkommer voor mijn kinderen blijken bij lange na niet genoeg. 800 gram fruit en groente per dag moet het omgerekend zijn. Dat is bijna een kilo groente en fruit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een onbetwist voorstander van gezond eten, broccoli is in ons huishouden een groot (en verplicht) goed, maar 800 gram?

Hoe ziet 800 gram er ongeveer uit?

The Guardian noemt enthousiast een dagelijks voorbeeld van 2 kiwi’s, 1 appel, 1 peer, een halve grapefruit, een versgeperst glas jus d’orange, 8 bloemkoolroosjes, 2 broccolistronkjes, 3 eetlepels erwtjes, een tomaat en een banaan. En nee, dit is niet je balansdag, je wekelijkse 1500 calorieën dag of een griepdag, maar élke dag en ook die van je kinderen dus. Volproppen met fruit en groente zullen we ze, tot ze geen pap meer kunnen zeggen…(of willen eten)

2 kiwi’s, 1 appel, een halve grapefruit, een verse jus, 8 bloemkoolroosjes, 2 broccolistronkjes, 3 eetlepels erwtjes, 1 tomaat en 1 banaan

Zijn we nu echt zo slecht bezig geweest?

Volgens bovengenoemd onderzoek leidt het eten van tien stuks groente en fruit tot een verminderd risico op hartziekten met 24 procent, een 33 procent kleinere kans op beroertes, het risico op hart- en vaatziekten wordt met 28 procent verminderd, het risico op kanker 13 procent kleiner en het algemene aantal vroegtijdige overlijdens vermindert met 31 procent. Mooie cijfers natuurlijk en een prachtig te ambiëren doel, maar waarom ineens die verdubbeling van het oude advies? Klopt dit wel? Zijn we nu echt zo slecht bezig geweest de afgelopen jaren? Langzaam bekruipt me een ‘het is ook nooit goed’ gevoel. De adviezen variëren tegenwoordig zóveel, dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie. Van noten tot zaden, van vegetariër tot alcoholvrij. Ik vraag me soms wel eens af of er over een jaar of vijftig nog wel een te adviseren voedingsmiddel overblijft.

Klopt dit wel?

Tot mijn verrassing zie ik vandaag dat De Volkskrant in dit nieuwe advies is gedoken en heeft uitgezocht of het klopt. Of we ons inderdaad aan dit nieuwe advies zouden moeten houden. De conclusie van De Volkskrant, gebaseerd op uitspraken van deskundigen, luidt dat de uitkomsten van het onderzoek twijfelachtig zijn en dat het dus – op basis van het onderzoek van het Imperial College in London – niet zeker is of je met meer dan vijf stuks groente en fruit per dag nóg langer leeft. Belangrijke redenen voor die conclusie zijn onder andere de waarde die toegekend kan worden aan de door deelnemers van het onderzoek ingevulde vragenlijsten (aten zij zoals zij zeiden écht tien stuks fruit en groente per dag of overschatten ze zichzelf mogelijk een beetje) en de onbeantwoorde vraag of alle gezondheidseffecten van de deelnemers enkel veroorzaakt werden door het eten van fruit en groente (waren de deelnemers aan het onderzoek, die zeiden grote hoeveelheden groente en fruit te eten, sowieso niet al gezonder bezig door bijvoorbeeld niet te roken, weinig alcohol te drinken en veel te sporten?).

Langzaam bekruipt me een ‘het is ook nooit goed’ gevoel

Lang leve Pannenkoekendag

Twijfelachtig dus. Tsja, wat ik daarmee nu weer moet? Vandaag is het ’Shroves Tuesday’ in Engeland; nationale pannenkoekendag. Vanavond staan daarom pannenkoeken op het menu. Met stroop, jam en suiker. Als ik nu broccoliroosjes vooraf doe en aardbeien en frambozen als toetje kom ik vandaag toch nog op een aardige 7. En een 7, dat is een ruime voldoende toch?

Tips om je kind gezonder te laten eten, vind je hier.

Meer leuke content? Like ons op Facebook