Voor op de boterham! 6 gezonde smeersels om zelf te maken

Culinair

Hoewel wij er best een voorstander van zijn om kinderen eens wat vaker een warme maaltijd voor te schotelen als lunch (zoals ze in zóveel landen om ons heen doen!), weten ook wij dat dat niet altijd realistisch of haalbaar is. Nu is er ook niet zoveel mis met een goede boterham, maar smeer er dan wel iets wat voedzaam is op!

Voor de allerkleinsten is het misschien nog wel te doen: een warme lunch maar eenmaal op de basisschool ontkom je echt niet aan een boterham in die trommel. Natuurlijk kun je kiezen voor een goede boterham (lees: volkoren of gemaakt van zuurdesem of speltmeel) maar wat je erop smeert is minstens zo belangrijk.

Easy Peasy

Hieronder een paar gemakkelijk te maken broodspreads, afkomstig uit ons eerste boek Easy Peasy. Deze spreads kun je prima in de koelkast bewaren voor een paar dagen en je maakt de boterhammen van jezelf en je kind(eren) in één klap een heel stuk voedzamer.

Voor alle spreads geldt: ontpit, schil, was, pel of snijd waar nodig. Stoom of kook de harde of rauwe ingrediënten. Mix alles met een keukenblender en smeren maar!

Zoete spreads:

Zoet beleg: kids love it! Met deze varianten maak je het nét iets gezonder dan alle kant- en klare suikerbommen!

Honey Date
– 3 grote Medjool-dadels (1 uur laten weken in water)
– 3 gedroogde abrikozen (de bruin-zwarte ongezwavelde variant)
– 2 theelepels kokosolie (eventueel gesmolten)
– 1 theelepel honing
– flinke scheut water

Pindakaas
– 250 gram pinda’s of noten (ongebrand en ongezouten)

That’s it. Meer heb je niet nodig. Het duurt alleen wel even voor het een pindakaasachtige substantie is: ongeveer 5 tot 10 minuten in de mixer.

Choco-hazelnootspread
– 150 gram hazelnoten
– 3 dadels
– 1 theelepel kokosvet
– 3 eetlepels rauwe cacaopoeder
– 1 eetlepel honing
– scheutje water
– optioneel: 3 theelepels carobsiroop

Hartige spreads:

Eiersalade
– 2 hardgekookte eitjes, geprakt
– 3 eetlepels stevige kwark (of Griekse yoghurt)
– fijngesnipperd bosuitje
– 1 eetlepel biomayo
– klein beetje bieslook
– eventueel peper, zout en een beetje citroensap

Bloemkool met Griekse yoghurt en bieslook
– kleine bloemkool (6 stronkjes even gestoomd of gekookt)
– 2 eetlepels Griekse yoghurt
– flink veel bieslook (of gemengde kruiden die je op het balkon hebt staan of in de vriezer hebt liggen)
– theelepel komijnpoeder
– scheutje olijfolie
– beetje citroensap & peper en zout

Humus met knoflook en koriander
– 1 blik biokikkererwten
– flink wat koriander (basilicum of een combi kan ook)
– teentje knoflook
– 1 a 2 theelepels sesamolie of tahinpasta
– peper en zout
– eventueel wat extra water om het smeuïger te maken

Lees hier handige tips voor het 10-uurtje of de drinkbeker >

bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family.

Meer leuke content? Like ons op Facebook