Voorjaarsschoonmaak, maar dan anders: 5 tips om je hoofd leeg te maken

Persoonlijk

Het huis eens goed onder handen nemen, speelgoed opruimen en oude kleding uitzoeken (jeetje, wat groeien ze daar snel uit!). Allemaal onderdeel van het welbekende ritueel: de grote voorjaarsschoonmaak. Natuurlijk heel fijn zo’n schoon huis, maar hoe zit het met je mind?

Zo houd je een grote voorjaarsschoonmaak in je hoofd!

1

Noteer elke dag drie positieve dingen

Soms heb je een periode waarin het even niet zo lekker gaat. Voor je het weet raak je in een negatieve spiraal en dan is het einde zoek. Juist op deze momenten kan het helpen om elke dag drie dingen te noteren die goed zijn gegaan of die een lach op je gezicht hebben getoverd. Voorbeelden kunnen zijn: uitgeslapen wakker worden, een kop koffie op bed krijgen van manlief, de eerste lente-zonnestralen die op je gezicht vallen, wind mee of een dolgelukkig kind. Door dit elke dag te doen zie je in dat er niet alleen maar negatieve, maar ook een hele hoop positieve dingen zijn. Simple as that.

2

Slik de kikker

Geen echte natuurlijk! De slik-de-kikkermethode komt van dokter Brian Tracy en betekent dat je de dag begint met die ene vervelende rotklus, waar je al dagen (misschien zelfs weken), tegenaan hikt. Het is tegelijkertijd een manier van timemanagement. Of zoals Tracy zegt: ‘Als je dan toch een kikker moet eten, heeft het geen zin om er naar te gaan zitten staren. Doe het gewoon! Slik die kikker!’

3

Ga naar buiten

Zelf kan ik altijd lang over dingen nadenken en piekeren. En dan niet vijf minuten, nee soms wel úren. Denken, denken, denken en nog meer denken, waardoor ik niks meer uit mijn vingers krijg. Wat dan helpt? Naar buiten gaan! Lekker fietsen, wandelen of hardlopen. Zo kun je je hoofd legen en daarna weer met een frisse blik aan de slag gaan.

Bron: Mom Me
4

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Dit is bijna hetzelfde als de drie positieve dingen per dag, maar toch net even anders anders. Het gaat hier namelijk niet om momentopnames. Sommige dingen zijn namelijk zo vanzelfsprekend dat we bijna vergeten om er dankbaar voor te zijn. Zoals bijvoorbeeld je moeder die altijd voor je klaarstaat. Daarom is het goed om daar bij stil te staan en op te schrijven.

5

Zorg voor routine

Breng routine aan op de rommeligste plekken in je huis. Een opgeruimd huis betekent namelijk een opgeruimd hoofd. Voorbeelden van Psychologie magazine: elke avond spullen van de bank halen, na het ontbijt de tafel helemaal afruimen, elke ochtend de bedden opmaken, oud papier opbergen en elk weekend glaswerk wegbrengen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan: elke avond het kinderspeelgoed in een grote bak doen en kleren alvast klaar leggen voor de volgende dag.

Hoe detox jij je mind? Reageer via Facebook!>

Waarom een kleinschalige welness zoveel meer rust brengt>

Meer leuke content? Like ons op Facebook