Waarom altijd een beetje stress juist goed voor je is

Body & beauty

Stress is aangewezen als de nieuwe duivel als het op onze mentale en fysieke gezondheid aankomt. Maar een beetje stress is helemaal niet slecht. Integendeel, zelfs. Tedx-Talk-favoriet Nupur Kohli (arts en auteur) vertelt aan Famme waarom stress juist goed voor je is.

Dat stress zo’n slechte naam heeft gekregen is niet gek. Het leven kan een ratrace zijn. Je werkt voor verschillende werkgevers, of aan verschillende projecten tegelijkertijd. Neem een dag uit het leven van een fysiotherapeut. Bij dit beroep is het gebruikelijk om vijftien cliënten op een dag te behandelen. Dan weet je ’s middags echt niet meer wie je ’s ochtends hebt gezien.

Levensfasestress

‘Waar je stress over hebt, is niet alleen het werk. Het hangt ook samen met je levensfase,’ zegt Nupur. ‘Twintigers maken zich zorgen over een onzekere toekomst en worstelen met de vraag: wat kan ik doen met mijn leven? Tussen 30 en 45 jaar zit de stress ‘m vaak in de hectische combinatie van werk en gezin.’ Na je 45ste is het nog niet afgelopen. ‘Dan spelen er vragen als: heb ik de dingen in mijn leven gedaan die ik had willen doen, en ben ik daar gelukkig mee? De zorg voor je ouders kan erbij komen.’

Tedx

Daadkracht

Maar stress is zo slecht nog niet. Momenteel schrijft Nupur een boek over hoe je stress voor je kunt gebruiken. ‘Als je lang teveel stress hebt kun je ziek worden. Maar stress laat je ook energiek, vrolijk en gefocust zijn, zodat je optimaal kunt presteren. Voor prestatie moet je vaak een beetje stress hebben.’ Stress voor je gebruiken werkt zo: je moet een klus klaren. De taak staat in je planning. Je voelt opwinding: het moet af deze ochtend! De stress maakt je daadkrachtig. Is de klus af, dan voel je je tevreden. ‘Op een positieve manier maakt de stress je productief. Als je deze momenten van presteren niet kende, zou je je vervelen en je neerslachtig voelen.’

Rusteloos

Belangrijk is dat je stressniveau op peil blijft. ‘Stel je hebt een superstressvolle dag gehad en komt thuis. Wat je dan niet zou moeten doen is plat op bed gaan liggen en denken: ik rust nu uit. Want als je van een hoge activiteit naar heel laag gaat, word je overvallen door de plotselinge verlaging van je stressniveau. Ineens is alle druk weg. Maar dat is van korte duur. Het kan in een rusteloos, vervelend gevoel resulteren. Je kunt merken dat je niet kunt stilzitten, je moet iets te doen hebben. Je kunt ook hoofdpijn krijgen. Of je wordt overvallen door emoties. Je kunt je verdrietig voelen. Eigenlijk zijn die emoties sterker dan ze zouden hoeven zijn.’

Mailstress

Ook geen goed idee: na een superdrukke periode een vakantie inlassen waarbij je totaal ‘uitlogt’. ‘Het is beter om de stress af te bouwen. In de weken voor je vakantie doe je al iets minder. En op de eerste dagen van je vakantie lig je niet op het strand, maar wandel je door een stad of ga je sporten.’ En je mail nog eens checken tijdens je vakantie, wat valt daarover te zeggen? ‘Als het jou geruststelt, zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Het wordt een ander verhaal wanneer je een dag lang denkt aan wat je in je mail hebt gelezen. Want dan heb je dus stress.’

LEES OOK: Zo schrijf je je mails als een baas (nou ja, figuurlijk dan)>

Cold turkey

Je kunt stress zien als een verslavingsmiddel. ‘Je hebt het nodig. Heb je de hele tijd hoge stress, dan raak je eraan gewend.’ Dus als je op een hoge dosis zit en ineens cold turkey gaat, krijg je juist heftige afkickverschijnselen? ‘Zo kun je het verwoorden, het is wat onderzoeken onderschrijven.’ Het loont enorm om te begrijpen hoe stress werkt en om het te reguleren. ‘Zorg ervoor dat je weet op welke momenten stress toeneemt. Registreer wat je lijf je vertelt. Bij stress gaat je ademhaling hoog zitten, je kan hartkloppingen krijgen of wordt overvallen door snaai-aanvallen.’

Reguleren

Stress leren reguleren, is iets wat we allemaal onder de knie zouden moeten krijgen, vindt Nupur. ‘Het is de manier om een burn-out te voorkomen.’ Stress-management is goed plannen, pauzes inlassen tijdens het werk, de tijd nemen om naar muziek te luisteren, om een wandeling te maken en je gedachten te laten gaan. ‘Niet doorgaan dus. Veel mensen doen het toch, omdat ze stress als een zwaktebod zien.’ Praten over hoe druk je het hebt, baat trouwens ook. ‘Het wordt klagen genoemd, maar voor vrouwen is het een manier om stress kwijt te raken.’

Womenshealth mag

Stress break

Wat voor Nupur zelf goed werkt? ‘Ik plan op een werkdag tijd in om te reflecteren, om te bedenken: wat zijn mijn doelen, wat is nu de meest efficiënte manier van werken? Ik heb dan rust voor mezelf.’ Dat kan een kwartier zijn. Maar soms is het een uur. ‘Het gebeurt dat ik na een intensieve vergadering in een rustige kamer ga zitten, mijn mail uitzet en mijn leidinggevende laat weten dat ik voor hem of haar telefonisch bereikbaar ben. Dan breng ik de snelheid omlaag, bedenk ik een heldere werkstructuur en dan ben ik opgeladen voor het volgende.’

LEES OOK: Maak kennis met één van de grootste oorzaken voor stress bij (jonge) vrouwen>

In control

Klinkt gewaagd: een uur onbereikbaar durven zijn op het werk. Maar eigenlijk gaat het om goed voor jezelf zorgen, en dus ook voor het bedrijf. ‘Je blijft in control. Dat geeft rust. Je stressniveau blijft op peil. Tuurlijk, stress raak je nooit helemaal kwijt, dat is een feit. Maar het hoeft geen grote last te zijn. Want je hebt invloed op je stresspeil. Met die kennis kun je het positief benaderen en er iets krachtigs van maken.’

Het boek dat Nupur Kohli schrijft heet Chill en verschijnt eind 2016.

Weer aan het werk: zo kom je over die vakantie-blues heen>

Tekst door: Tamara Klopper

Redactie op 04-09-2016