Dit is waarom je dus altijd ruimte hebt voor een toetje

Heb jij ook liever een toetje dan een voorgerecht? En heb je daar – hoe vol je ook zit – op de een of andere wonderbaarlijke manier altijd nog wel ‘een gaatje’ voor? Niet gek. Veel mensen herkennen dit en daar is zelfs een reden voor.

Om dit wonder te verklaren, moeten we ons even naar de werking van de maag verplaatsen. Je maag is een flexibel orgaan, dat mee kan rekken met de hoeveelheid voedsel die je eet. Na een grote maaltijd ontspant de maagwand om meer ruimte te creëren. Hoe vol je je voelt, hangt af van de druk in je maag, die weer gelinkt is aan hoe ver de maagwand is uitgerekt (om het voedsel een plek te kunnen geven). Dus hoe meer je eet, hoe meer je maagwand uitrekt en hoe minder druk je in je maag voelt.

Ontspannen maag

De Noorse onderzoekers Arnold Berstad en Jørgen Valeur geven uitleg. Volgens hen zijn er 3 factoren die ervoor zorgen dat je maag zich kan ontspannen:
1. het zien en ruiken van eten;
2. de druk van je maaginhoud (door wat je al gegeten hebt);
3. de twaalfvingerige darm. Dit deel van je maag maakt onderscheid tussen de verschillende soorten voedsel.

Vet en suiker worden namelijk op verschillende plekken in de darmen opgenomen.

En laat een toetje nou vaak suiker en vet bevatten. Vooral suiker is de boosdoener. Die stimuleert namelijk de reflex die je maagwand uitrekt. Eet je een toetje, dan hou je je normale gevoel van ‘vol zijn’ voor de gek.

Goed nieuws voor alle toetjesliefhebbers: suiker zorgt er dus voor dat de maagwand zich ontspant en neemt daarmee de nare druk in de maag weg die je vaak voelt als je teveel gegeten hebt. Door een zoet dessert heb je dus het gevoel dat je meer kunt eten.

Slim snoepen

Uiteraard is dit geen vrijbrief om maar onbeperkt toetjes te eten. Er is volgens de onderzoekers wél een handige manier om toetjes slim in te zetten, zodat je de druk in je maag verlicht. Als je namelijk al maar een klein beetje suiker binnenkrijgt, bereik je hetzelfde verlichtende effect als wanneer je jezelf tot de nok vult met cheesecake of chocoladeijs. Wat die exacte hoeveelheid dan moet zijn, is lastig te bepalen en verschilt per persoon. ‘Je weet niet wanneer je moet stoppen met eten. De remmen voor suiker en koolhydraten liggen ergens vijf meter verder in je darmen, aan het einde van de dunne darm,’ concluderen Berstad en Valeur. Daardoor moet je zélf je grenzen stellen.

Met vet werkt dit trouwens weer anders. Vet wordt namelijk hogerop in je maag al opgepikt, waardoor de remmen voor het stoppen met eten al veel sneller optreden. Bij teveel vettigheid zal je lichaam eerder gaan protesteren. Ja, vandaar ook weer dat maagzuur, misselijkheid en overgeven.

Wist je trouwens dat je langer leeft door deze 5 eetgewoonten?

ScienceNordic

Reageer op artikel:
Dit is waarom je dus altijd ruimte hebt voor een toetje
Sluiten