Waarom het moeilijker dan ooit is om tevreden te zijn met je uiterlijk

Redactie 23 okt 2014 Beauty

Wanneer jij in de spiegel kijkt, zie je dan ook als eerste alle minpunten? Je bent zeker niet alleen, want wij vrouwen zijn geobsedeerd door schoonheid. En het erge is, het wordt alleen maar erger: meisjes dragen steeds eerder make-up en wij proberen steeds weer nieuwe diëten uit. Hoe komt dat toch? Als we kort de geschiedenis induiken, krijgen we een antwoord op deze vraag.

Kun je je voorstellen dat vrouwen zo’n 150 jaar geleden niet eens een eigen spiegel hadden of een foto van zichzelf?

Joh, in de 19de eeuw had je niet eens een spiegel

imageproxyboijmans - Edited
Voor de negentiende eeuw had vrijwel geen enkele vrouw in een spiegel in huis. Onvoorstelbaar, toch? Een spiegel was simpelweg te kostbaar en enkel weggelegd voor de allerrijksten. Bovendien waren er zulke grote kwaliteits-verschillen dat het maar de vraag was of je spiegelbeeld wel betrouwbaar was. Pas aan het einde van de negentiende eeuw werd een spiegel een algemeen gebruiksvoorwerp!

Vanaf 1800 gaan we kijken naar de vrouwen in modeblaadjes

KW_TM0205_18870601_nr_11
Een ander fenomeen dat in de negentiende eeuw z’n intrede doet, is de modejournalistiek. Vrouwen kunnen tijdschriften kopen met de allernieuwste mode, vaak met enkel tekeningen waarbij het accent niet op de vrouwen zelf ligt. Hierboven zie je een voorbeeld uit De Bazar: geïllustreerd tijdschrift voor modes en handwerken zoals uitgeven op 1 juni 1878. Heerlijk voor op de zondagmiddag!

In de jaren 1860-1870 gaan we eindelijk op de foto


In de jaren ’60 van de negentiende eeuw wordt fotografie steeds toegankelijker voor de middenklasse. Veel mensen laten zich voor het eerst vastleggen, maar schrikken hevig van het resultaat. Wow, ben ik dat? De angst om slecht op de foto te staan is ontstaan en vrouwen beginnen in de fotostudio’s voor de zekerheid make-up aan te brengen. Een beetje lachen doet al wonderen!

Rond 1900 wil je ineens ‘goed op de foto staan’


Met de komst van de fotografie worden beelden steeds belangrijker. Mensen beginnen plaatjes te verzamelen van hun favoriete sterren en de ‘cover-girl’ is ontstaan. Eén van de bekendste Amerikaanse vrouwen uit die tijd is actrice Camille Clifford (links), die de zogenaamde ‘Gibson Look’ heeft: opgestoken haar met een super kleine taille. Ook de Friese Mata Hari (rechts) meette zichzelf deze look aan toen ze optredens gaf in Parijs. Tja, comfortabel is toch anders.

In de jaren ’20 – ’30 worden we massaal onzeker en willen we lijken op anderen


In deze jaren vinden een aantal belangrijke veranderingen plaats. In de eerste plaats omdat reclamecampagnes steeds agressiever worden. Vrouwen worden bang (lees: onzeker) gemaakt om tot een aankoop over te gaan. Wil je dat je man bij je blijft? Koop dan deze make-up producten! Wil je een slank figuur? Koop dan deze sigaretten! Leuk is anders…

Ten tweede zijn dit ook de beginjaren van Hollywood’s Gouden Tijdperk. Wie kent nou niet de beeldschone Vivien Leigh oftewel Scarlett O’Hara uit Gone with the Wind? De actrices uit die tijd werden echte schoonheidsiconen en hun close-up foto’s gingen de hele wereld over. Er ontstond voor het eerst druk om er uit te zien als iemand anders.

In de jaren ’40 – ’50 geloofde je de commercials nog

4f50887313e5594f4b170dfabd199caf - Edited
In deze jaren wordt de tv steeds belangrijker. Adverteerders brengen hun campagne’s nu rechtstreeks in de woonkamer. Veel campagne’s worden bedacht rondom sterren zoals Marilyn Monroe. In de jaren ’50 wordt zij de belichaming van de ideale vrouw. Vrouwen doen een moord voor haar beauty secrets en alles wat ze aanraakt verandert in goud. Lustre-crème, iemand?

Vanaf de jaren ’60 wordt dun de standaard

14188353491_42d4d2d7eb_z
In deze jaren verandert het ideaalbeeld van het vrouwelijk lichaam. Het is het tijdperk waarin superdunne modellen zoals Twiggy populair worden en vrouwen massaal beginnen te diëten. In het boek The Beauty Myth lezen we dat er tussen 1968 en 1972 70% meer artikelen over diëten verschijnen dan voorheen. Het percentage tienermeisjes dat zichzelf te dik noemt stijgt van 50% in 1966 tot 80% in 1969. Blame the sixties!

Vanaf de jaren ’70 mag het allemaal iets pittiger


In dit tijdperk worden vrouwen steeds vaker geobjectificeerd. In reclamecampagnes en in tv-series dragen vrouwen steeds minder kleding: ze moeten ‘sexy’ zijn. Bekende series waarin vrouwen op dergelijke wijze worden neergezet zijn The Dukes of Hazzard of Charlie’s Angels. In 1976 werd Farrah Fawcett in een rood badpak gefotografeerd, terwijl ze dat destijds ontzettend ongemakkelijk vond.

In de jaren ’90 bedenken we weer iets nieuws

model111
In deze jaren zijn Photoshop programma’s uitgevonden. De computertechnieken worden in eerste instantie gebruikt voor creatieve en futuristische effecten, maar groeien al snel uit tot hét verbeterinstrument van fotografie. Rond 1995 wordt het heel normaal om modellen dunner te maken en hun huid te perfectioneren. Vrouwen worden voor het eerst geconfronteerd met schoonheidsidealen die simpelweg niet haalbaar zijn.

Vandaag de dag lijkt er geen weg terug

victorias-secret-2012-candice-swanepoel-2011-mager-vor-der-show-mit-alessandra-ambrosio-und-adriana--154241 - Edited
Als we alle ontwikkelingen bij elkaar optellen krijgen we een goed beeld van het heden: we kijken constant in de spiegel, worden geïntimideerd door reclames, willen lijken op celebrities én zien ze terug in reclames, het mag best een tikkie sexy en daarbovenop neemt Photoshop ons dagelijks in de maling. Stiekem weten we dit natuurlijk allang, maar het kan geen kwaad hier extra aandacht aan te besteden. Onze obsessie met schoonheid heeft een lang verleden en wij bepalen wat we daar aan toevoegen!

Laat jij je beïnvloeden door het heersende beeld? >

Reageer op artikel:
Waarom het moeilijker dan ooit is om tevreden te zijn met je uiterlijk
Sluiten