Waarom huiswerk in de onderbouw verboden zou moeten worden

Kids

Ik haat huiswerk. Zit ik nog op school? Zeker niet. Studeer ik in de avonduren? Nope. Volg ik dan misschien een talencursus in m’n vrije tijd? Ook niet. Ik heb het over het huiswerk dat mijn kind (7) al sinds groep 3 meekrijgt.

Het is zondagmiddag. We zijn lekker het bos in geweest met de kinderen en het lijkt ons nu wel wat om – na het bakken van een bananenbrood waarbij de oudste het recept voorlas – met z’n allen een familiefilm te gaan kijken. Tot ik tegen de oudste zeg: ‘Je huiswerk! Je hebt je huiswerk nog niet af.’ Het klopt. En het is nog veel ook. Naast het maken van twee A4’tjes met sommen, ligt Nieuwsbegrip nog digitaal op ‘m te wachten en heeft hij nog wat leeshuiswerk.

Oefenen met huiswerk

Klinkt bekend? Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn kind haat huiswerk maken. Op school doet-ie z’n best, zo goed en kwaad als het gaat, maar thuis wil hij spelen. Met Lego, met z’n broertje, met de bal, met vriendjes of vriendinnen. Hij wil buiten door het park rennen, voetballen op het pleintje bij ons voor, noem maar op. Als het maar geen huiswerk is. En neem het ‘m eens kwalijk?
Eigenlijk ben ik het helemaal met mijn zoontje eens. Waarom zouden kinderen onder de elf jaar überhaupt huiswerk moeten krijgen? Huiswerk wordt belangrijk op de middelbare school en ja, ik vind ook dat ze een paar jaar voor de middelbare alvast moeten oefenen met huiswerk. Elf jaar lijkt me daarom een goede startleeftijd. Maar op de meeste basisscholen werkt het helaas toch anders.

Negatieve associatie

Dus, aan alle docenten op de onderbouw: stop met huiswerk meegeven! Als je zelf ook kids hebt, snap je me misschien wel. Er zit al zo weinig tijd in een dag. Het grootste gedeelte van de tijd zitten ze op school en als ze daar klaar zijn, hebben ze tijd en ruimte nodig voor andere zaken, bij mooi weer bijvoorbeeld deze dingen.
Zo wil mijn kind zijn – vrije! – tijd doorbrengen. Naar mijn mening staat huiswerk zijn eigen leer- en speeltijd in de weg. Huiswerk heeft bijna voor iedereen een negatieve associatie en wanneer je het dan ook al op jonge leeftijd krijgt, wordt de kans groot dat je als kind een hekel krijgt aan school. En dat is toch niet wat we willen? Sterker nog: dat moeten we niet willen.

Buiten rennen

De mensen die pro-huiswerk zijn, zullen nu wel zeggen: het is goed voor hun verantwoordelijkheidsgevoel en het moet een gewoonte worden, zodat ze helemaal voorbereid zijn op de middelbare school. Dat zal wel, maar een zes- of negenjarig kind heeft weer andere prioriteiten: buiten rennen, stoeien met jongere broertjes of zusjes, meehelpen met kleine klusjes in huis, zoals leren hoe je een pizza bakt bijvoorbeeld… En kinderen hebben een pauze nodig van school. En wat mij betreft krijgen ze die pauze ná schooltijd.

Academische prestaties

En volgens Heather Shumaker schrijfster van It’s OK to go up the slide is het zo dat hoe meer we leren over de ontwikkeling van kinderen, hoe vaker we zien dat er veel verschillende manieren zijn om te leren – zowel op sociaal, emotioneel als fysiek gebied. En dat kinderen zelfs hun cognitieve vaardigheden onder de knie krijgen op manieren die wij niet als ‘leren’ beschouwen.
Ook zegt Heather dat als je kijkt naar de impact die het maken van huiswerk heeft, uit diverse onderzoeken blijkt dat het erg leeftijdsafhankelijk is. Op de middelbare school kan huiswerk helpen, in de bovenbouw kan het een beetje helpen. Maar in de onderbouw was er nul samenhang tussen de tijd die kinderen besteden aan huiswerk en de academische prestaties in hun latere leven. Ik bedoel maar…

Ben jij ook anti-huiswerk in de onderbouw? Praat mee op Famme’s Facebook.


Bovenstaande is dus wat ik graag tegen alle leraren zou willen zeggen. Deze dingen zouden leraren graag tegen ouders willen zeggen.>

Meer leuke content? Like ons op Facebook