Waarom Japanse vrouwen het oudst worden én altijd slank blijven

Body & beauty

Het zijn van die do’s en don’ts waar magazines en websites mee worden volgeschreven, de million dollar question der million dollar questions: hoe blijf je als vrouw zo lang mogelijk jong, fit en knap?

Stop maar met bladeren en surfen; beter boek je nu een ticket naar Japan – de vrouwen daar hebben het antwoord. Met een gemiddelde sterfteleeftijd van 84,5 jaar en netto de slankste vrouwen ter wereld, zijn het de Japanse vrouwen die het patent hebben op de titel ‘langstlevende, slankste vrouwen’.

[source id=”attachment_116576″ align=”none”][/source]

Dat eerste (‘langstlevende’) is niet per definitie een wens van elke vrouw (ik moet er persoonlijk niet aan denken om stokoud te worden), maar dat tweede klinkt als een overeenkomst die de meeste van ons blind zouden tekenen.

Naomi Moriyama, schrijfster van het boek ‘Japanese Women Don’t Get Old or Fat’ legt uit wat hun geheim is. Letten we goed op?

1.

De Japanse keuken behelst veel eten dat je helpt af te vallen, waaronder zeewier, soja, fruit, groene thee, groenten en rijst. Los van het feit dat je er op een gezonde manier van afvalt, bezitten deze producten ook verschillende zaken die het verouderingsproces tegengaan.

2.

Een traditionele Japanse maaltijd bestaat uit soep, een kom rijst, gegrilde vis, gekookte groenten, fruit en en groene thee. Zie boven.

3.

Leuk weetje: Japanners tellen slechts voor 2 procent van de totale wereldbevolking, maar eten met z’n allen wel mooi 10 procent van alle vis op.

4.

Japanse ouders leren hun kinderen vanaf jonge leeftijd om langzaam te eten en van elke hap te genieten.

5.

Maaltijden worden in Japan nooit in grote porties geserveerd, en verschillende etenswaren (rijst, groente, vis, etc) worden in aparte kommen of bordjes opgediend.
[source id=”attachment_116573″ align=”none”][/source]

6.

Naast gegrild en gekookt voedsel, is ook stomen een populaire manier om Japans eten te bereiden. En dat stomen gezond(er) is, kan voor niemand als een verrassing komen.

7.

Japanners eten zelden brood; voor hun is rijst wat voor ons westerlingen brood is.

8.

Ontbijt is voor Japanners de belangrijkste maaltijd van de dag, en daarom een relatief ‘zware’ maaltijd. Een traditioneel ontbijt bestaat vaak uit gestoomde rijst, tofu, soep, zeewier, knoflook, een stuk vis of omelet, geserveerd met groene thee.

9.

Japanners eten niet echt zoete desserts, en als ze dat wél doen, dan zijn de porties relatief klein. Natuurlijk houden vrouwen in Japan ook van ijs, chocola, taart en koekjes, maar ze zijn zich nogal bewust van het feit dat dat niet goed is voor je algehele gezondheid. Dat zijn wij natuurlijk ook, maar we laten er doorgaans geen brownie of bak stroopwafelijs minder om staan.

LEES OOK: Auteur De Voedselzandloper: ‘Het Westerse eetpatroon maakt ons veel sneller oud’>

Wie denkt dat het allemaal eten (en niet-eten) is wat de klok slaat, heeft het mis. Als cherry on top is daar het steekhoudende argument dat sport een vast dagelijks onderdeel is van het Japanse leven, met name lopen en fietsen. De combinatie van het gezonde voedingspatroon en deze dagelijkse portie lichaamsbeweging is daarmee hét antwoord op de vraag hoe de Japanse dames zo oud, fit en slank blijven.

Euh, ja, dat vermoeden hadden we al.

Nu zelf zin om de keuken in te duiken? Recept: Japanse misosoep met noodles en kip