Waarom je om half drie zit te knikkebollen achter je bureau

Body & beauty

Je begint je ochtend goed, lekker met een kop koffie en vol energie. De ochtend kom je moeiteloos door, maar dan vlak na de lunch, rond half drie stort je in. Je energie is verdwenen en je zou geen nee zeggen tegen een middagdutje. Hoe kan dat?

Het heeft alles te maken met je natuurlijke slaapcyclus van acht uur. Je bent om half drie, ongeveer acht uur wakker. Je lichaam gaat daarom het stofje melatonine aanmaken en als reactie daarop daalt je lichaamstemperatuur en kom je in de ‘slaapmodus’. Dit is vergelijkbaar met wat er gebeurt als het ‘s avonds tijd is om te gaan slapen.

Je lichaam zegt dus ‘tijd om te slapen!’ terwijl dat helemáál niet in je planning staat.

Wat kun je er tegen doen?

Jammer genoeg minder dan je zou willen. Genoeg bewegen en gezond, energierijk eten helpt natuurlijk, maar voorkomt je slaperigheid niet. Onze levens zijn simpelweg drukker dan ons lichaam leuk vindt. Bedenk maar eens: je staat gemiddeld rond half acht naast je bed (als je niet eerder gewekt wordt door je kleine spruit) en rond elf uur ga je weer slapen. Je bent dus gemiddeld vijftien en een half uur (of meer) per dag cognitief actief. Je kunt dus vrij weinig doen dan gewoon te accepteren dat je iets minder productief bent en even een kwartier naar buiten gaan als de echte slaperigheid inzet.

Je begrijpt dus dat slapen heel belangrijk is en dat je dat zo effectief mogelijk moet doen. Naakt slapen brengt veel onverwachte voordelen met zich mee.