Waarom kleine veranderingen beter zijn

Om je doelen te bereiken

Persoonlijk

Het lonkt. Ja, het lonkt: het idee om het nieuwe jaar op een compleet andere manier te beginnen. Je neemt afscheid van je oude, negatieve ‘ik’ en gaat verder met een glanzend nieuw exemplaar. Iemand die gezond eet, naar de sportschool gaat en nooit iets uitstelt.

Ja, natuurlijk weet je ook wel dat de kans groot is dat je je nieuwe ‘ik’ drie dagen volhoudt. En dat is niet jouw fout. Volgens sommige onderzoekers is je wilskracht niet een oneindige bron. Stel je gaat aan de slag met een groot doel (uitsluitend gezond eten), dan heb je minder wilskracht over om met je andere, kleinere doelen aan de slag te gaan (zoals meer geld sparen).

Het is veel slimmer om kleine veranderingen te maken. Misschien klinken ze op het eerste moment een beetje achterlijk (‘Wat schiet ik hier nou weer mee op?’), maar volgens onderzoek (Brian Wansink) werkt het echt. Een kleine verandering zoals van een kleiner bord eten, zorgt ervoor dat je dagelijks aan een gezond gewicht werkt.

Bad habits

Natuurlijk zijn niet alle veranderingen zo klein, maar pas je gewoontes aan en je zult zien dat je je doelen eerder bereikt. En dat door maar kleine dingen te veranderen en wat meer tijd te besteden. Wat dacht je bijvoorbeeld hier van?

1. Zorg voor een dagelijkse dosis natuur van vijf minuten
2. Wordt gezonder door wat vaker de trap te nemen of naar je werk te fietsen
3. Pak pen en papier wanneer je je ochtendkoffie drinkt en schrijf ideeën en gedachtes op
4. Sta twee seconden stil bij een aankoop (heb ik dit echt nodig?)
5. Maak wat tijd vrij voor je partner en pak rustmomenten (tip: zet jullie telefoons eens uit)

Meer leuke content? Like ons op Facebook