Waarom koolhydraten schrappen geen goed idee is

Over koolhydraten bestaan veel misverstanden. Anders dan wat veel mensen denken zitten ze niet alleen in pasta, brood en aardappelen maar ook in groenten en fruit. En je hebt ze keihard nodig!

De koolhydraten schrappen uit je eetpatroon is wat ons betreft geen goed idee.

Koolhydraten schrappen

Je lichaam heeft goede koolhydraten gewoon nodig, voornamelijk als brandstof. Slim is het wel om die koolhydratenbronnen te kiezen die voor langdurige energie zorgen, zodat je bloedsuiker stabiel blijft en je lichaam ook echt iets aan de brandstof heeft.

Als we het dan wel hebben over granen (pasta, brood, etc.) hebben is de tip: kies waar je kan voor volwaardige granen. Volkoren bijvoorbeeld. Die producten bevatten naast energie nog alle voedingswaarden én veel vezels; belangrijk voor je darmen en daarmee je spijsvertering.

Volgens een Harvard-arts is dít het beste ontbijt om iedere dag te eten

Goede koolhydraten

Ga bijvoorbeeld voor één van deze vijf goede koolhydraten:

1. Boekweit (soba) noodles

Glutenvrij en vol met mineralen als magnesium. Nootachtig van smaak en prima te gebruiken als vervanging van witte noodles of rijst bij een Oosterse maaltijd. Noodlesoep bijvoorbeeld!

2. Volkoren couscous

Net zo lekker maar met veel meer vezels, vitaminen en mineralen. Perfect als zomerse salade met lekker veel tomaten, gegrilde groenten, kruiden en een beetje feta.

10 manieren om je metabolisme te versnellen

3. Spelt of Kamut pasta

Volkoren is een goed alternatief voor witte pasta, maar probeer ook eens pasta van bijvoorbeeld Spelt of Kamut. Kies bij voorkeur voor de biologische variant.

4. Quinoa

Hoewel je het kookt als een graan, is het een zaad. Je spreekt het uit als kien-wa en bevat meer proteïne dan vlees of vis. Met quinoa kun je alle kanten op: poffen, bakken, koken of stomen. En: je kunt er mee ontbijten, lunchen of dineren.

5. Amaranth

Net als quinoa een zaad. Glutenvrij en vol met plantaardige eiwitten, vitamine (B), mineralen als calcium, zink, magnesium, fosfor en ijzer. Lekker als variatie op rijst, in een curry of gepoft door je muesli als ontbijt.

Dit kunnen de redenen zijn dat je buikpijn krijgt na het eten

Reageer op artikel:
Waarom koolhydraten schrappen geen goed idee is
Sluiten