Waarom lijstjes maken helpt

1. Je blijft georganiseerd

Of je nou een thuisblijfmoeder of carrière vrouw bent: to-do lijstjes helpen je om dingen overzichtelijk te houden. Probeer op je lijstjes onderscheid te maken tussen verschillende onderdelen: zoals school, werk, persoonlijk, sport etc. Zo zie je in één oogopslag wat er op ieder vlak moet gebeuren en wordt de lijst niet te lang.

il_570xN.319440781

2. Geeft een gevoel van rust

Door ronddwalende gedachtes van dingen die je nog moet doen op te schrijven creëer je rust in je hoofd. Je vergeet dingen minder snel en je hebt alles overzichtelijk bij elkaar, waardoor je ook je tijdschema beter kunt indelen. En dat scheelt een hoop stress!

3. Levert meer tijd op

Doordat je alles (letterlijk) op een rijtje hebt zul de keren dat je dingen overnieuw moet doen minder worden. Terug moet naar de supermarkt omdat je iets belangrijks bent vergeten? Niet met een ouderwets boodschappenlijstje bij de hand!

4. Helpt je om uit te blinken op werk

Als je lijstjes maakt ben je georganiseerder, vaker op tijd met dingen en beter voorbereid. Allemaal kwaliteiten die iedere baas in zijn werknemer zoekt.

c375ba46aa05d2bbcef08fb1439aceee

5. Je vergeet minder

Wel eens vergeten te bellen of een afspraak met een vriendin vergeten? Het overkomt ons allemaal wel eens. Door een to-do lijstje te maken mis je minder snel die datum of verjaardag.

6. Je wordt betrouwbaarder

Een logisch gevolg van punt 5: als je minder vaak dingen vergeet en altijd je afspraken nakomt wordt je een stuk betrouwbaarder voor je omgeving.

7. Je wordt efficiënter

Een overzicht van je wat je moet doen die dag stimuleert je om door te werken. Maar maak hem niet te lang (het moet wel realistisch blijven), anders werkt het juist demotiverend.

Reageer op artikel:
Waarom lijstjes maken helpt
Sluiten