Waarom mindfulness goed is voor kinderen (en je er niet jong genoeg mee kunt beginnen)

Kids

Mindfulness alleen voor zweverige mensen? No way! Het zou zo maar eens kunnen dat je mindfulness straks niet meer kunt wegdenken uit de dagelijkse routine van jou en de kinderen. Deze vorm van mediteren blijkt namelijk de perfecte aanvulling te zijn bij de opvoeding. Benieuwd waarom? Online magazine Bedrock schreef over de voordelen ervan.

Steeds meer onderzoeken onderstrepen de positieve effecten van mindfulness en yoga. De technieken worden ingezet ter behandeling van bijvoorbeeld stressklachten, maar volgens Dr. Sat Bir Singh Khalsa – verbonden aan Harvard Medical School – zit de échte kracht in preventie. Hij onderzocht het effect van yoga en meditatie op schoolkinderen en het blijkt heel gunstig te zijn voor veerkracht in de rest van ‘t leven. Makes sense, maar hoe krijg je je kroost aan de mindfulness?

Ook volgens jeugdpsycholoog Charlotte is het een goed idee om kinderen al jong kennis te laten maken met mindfulness en yoga: “Er wordt zoveel van kinderen gevraagd en verwacht. Mindfulness staat voor bewust aanwezig zijn in het hier en nu, afstappen van de automatische piloot en alle aandacht richten op waar je op dat moment mee bezig bent. Ook voor kinderen met ADHD en autisme kan het goed toepasbaar zijn.”

In een reeks onderzoeken liet Dr. Khalsa de helft van de kinderen op school traditionele gymlessen volgen, de andere helft kreeg in dezelfde tijd yoga. De resultaten zijn behoorlijk pro-yoga: bijna alle kinderen voelden zich beter gefocust, veerkrachtig en konden emotioneel beter dealen met stress.

Steeds vaker worden, ook in Nederland, mindfulnesscursussen aangeboden voor kinderen. Charlotte: “Op sommige scholen zijn er al vaste momenten voor mindfulnessoefeningen. Kinderen kunnen hierdoor leren zich beter te concentreren, een positiever zelfbeeld te ontwikkelen en emoties beter te begrijpen. Jonge kinderen identificeren zich bijvoorbeeld vaak met het gevoel dat ze hebben. Door met aandacht naar gevoelens te kijken in de vorm van een ‘weerbericht’, leren kinderen dat emoties er mogen zijn en dat het gedurende een dag ook steeds anders kan worden. Zo kan het het ene moment onweren van binnen, waar het een paar uur later weer zonnig kan zijn. Deze oefening komt uit de methode ‘Stilzitten als een kikker’ van Eline Snel.”

Lees de rest van dit artikel op BEDROCK >

Dana woog 136 kilo, toen ze kennismaakte met yoga bereikte ze een keerpunt in haar leven >

Meer leuke content? Like ons op Facebook