Waarom (dure) oogcrème een compleet nutteloze uitgave is

Hopelijk lees je dit vóórdat je weer een paar tientjes heb neergelegd voor een of ander potje

Body & beauty

Het zijn de beloftes over wallen die als sneeuw voor de zon verdwijnen, donkere kringen die geen kringen meer zijn en rimpels, die behoren al helemaal tot de verleden tijd. Althans, als je de slogans van de talloze oogcrèmes mag geloven. En dat moet je vooral niet doen, menen veel dermatologen.

Oogcrème kopen staat gelijk aan je geld weggooien, zegt men. Ja, ook – juist! – de duurdere potjes vallen in die categorie. Want, zo beweert een vooraanstaande Amerikaanse dermatoloog, in de meeste oogcrèmes zitten ingrediënten die in vrijwel alle hydraterende gezichtscrèmes zitten. In tegenstelling tot wat fabrikanten je graag laten geloven, zit er in oogcrèmes geen enkel ander goedje dat niet in een gewone hydraterende crème zit. Dat heet, lieve mensen, marketing.

Oogcrème, schmoogcrème

Net als gezichtscrèmes – een pot Nivea (150ml vanaf 2,89 euro bij het Kruidvat) – is het belangrijkste ingrediënt van oogcrème water. Zonder je te willen vermoeien met het opnoemen van alle aanwezige ingrediënten en hun afzonderlijke, bijzondere functie, komt het erop neer dat crème zelden zo goed ‘ontworpen’ kan zijn, dat het onderscheid maakt tussen wat precies je jukbeen is, en waar het de (vaak dunnere) huid direct rondom de ogen betreft. Zelfs onder een microscoop kan een deskundige huidpatholoog het verschil tussen die twee niet zien.

LEES OOK: Nu het dik herfst is kan het geen kwaad om deze huidproducten te verwisselen in het guurdere weer.

Kortom: de pot Nivea-crème is net zo effectief (of niet) voor je gerimpelde en geradbraakte oogkassen als de oogcrème van Guerlain à raison de 77 euro. F*ck you, marketing. Veel effectiever is het om proberen zoveel mogelijk slaap te pakken, dat schijnt ook wonderen te doen tegen wallen. En is een heel stuk gezonder en liever voor je portemonnaie.

Nu we het er toch over hebben: 11 x tips voor een heerlijke nacht slapen

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Reader's Digest