Waarom ‘s morgens warm citroenwater drinken goed voor je is

Body & beauty

Als ik een drankje bestel – spa rood, cola, kraanwater – vraag ik altijd expliciet om er vooral geen citroen in te doen. Dat vind ik namelijk niet lekker. Maar er is een zeker vriendinnetje dat me stelselmatig bestookt met artikelen over de voordelen van het drinken van een glas warm citroenwater als je wakker wordt.

Ook al ben ik nog steeds niet van plan me over mijn citroenaversie heen te zetten, vond ik het dusdanig interessant om die bewuste voordelen een keer op een rij te te hebben staan. Want eerlijk is eerlijk: ik heb nergens iets kunnen vinden dat betwist dat het inderdaad goed voor je is.

1. Het helpt om je spijsvertering en stoelgang op te starten. (Mijn reply: dat doet koffie ook, maar dat telt niet, vindt de vriendin).

2. Het helpt stress te verminderen. Citroen bevat namelijk een flinke dosis vitamine C en laat een tekort aan dat goedje nou juist vaak de reden zijn waardoor mensen last hebben van stress.

3. Citroen heeft een sterke anti-bacteriële en anti-virale werking en boost je immuunproces.

4. Die boost van je immuunproces komt door verschillende substanties die in citroen zitten, waaronder kalium, magnesium, pectine, limoneen en het eerder genoemde vitamine C.

Sorry, maar we zetten ‘m er toch maar even tussen: 12 x waarom koffie (ook) goed voor je is.

5. Je schijnt er van af te vallen (omdat het dus de spijsvertering op gang brengt) en daarnaast je lever reinigt van giftige stoffen (altijd leuk na een avondje stappen).

6. Die afvalboost komt daarnaast ook door de pectine die in de citroen zit; die remt namelijk je hongergevoel.

7. Er valt nog meer van je af (uit) door citroen, namelijk: urine. Daardoor vloeien gifstoffen uit je lichaam weg en houd je je urinewegen schoon.

8. Je gaat er lekkerder van ruiken uit je mond. Met dank aan het citroenzuur dat korte metten maakt met de bacteriën in je mond. Daardoor neemt trouwens ook de kans op pijn aan tanden, kiezen of tandvlees te voorkomen.

9. Je krijgt er langdurig energie van – in tegenstelling tot de korte energie-opleving die een kop koffie teweegbrengt.

10. Je vochtniveau wordt op peil gebracht. En dat is goed, want een tekort aan vocht voel je door onder andere moeheid, een verlaagd immuunsysteem, constipatie, futloosheid, slaaptekort, hoge/lage bloeddruk en stress.

11. Nog iets wat op peil gebracht wordt: je pH-waarde. Met dank aan het feit dat citroenen een van de meest alkaliserende voedingsproducten is. Cayennepeper is dat trouwens ook, vandaar dat een snufje daarvan door het citroenwater heen roeren, helemaal de bom is (zie onder).

12. Last but zeker not least: citroen reinigt je huid. Wederom met dank aan de vitamine C (iets met anti-oxidanten die rimpels en donkere vlekken verminderen), en een gezondere, stralende, jong-ogende huid. Bacteriën die acne of andere oneffenheden kunnen veroorzaken, krijgen door het citroenzuur weinig tot geen kans.

Die laatste wordt trouwens niet zozeer betwist, maar kan ook van een andere kant bekeken worden: 4 x waarom koffie een wondermiddel is voor je huid.

Een paar do’s en don’ts

• Om er nog een extra dimensie aan te geven, kun je er nog een hompje verse gember aan toevoegen, of een snufje cayennepeper;
• Het water moet niet (kokend) heet zijn, maar liever lauwwarm;
• Gebruik altijd verse citroenen, liefst biologische. Als niet, dan in ieder geval geen citroensap uit een pak of fles (duh-uh);
• Een halve citroen per glas (normaal formaat) is genoeg;
• Idealiter drink je het (minimaal) een half uur voordat je iets eet of überhaupt iets anders doet (sporten bijvoorbeeld).

Denk je: ‘ja, hier zit ik dus echt niet op te wachten deze week?’ Dan vind je deze vast ook bloedirritant: deze dingen wil je de eerste week van 2017 dus echt niet horen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook