Waarom een vakantie voor je brein een grandioos plan is

Body & beauty

We houden per dag zo’n twintig ballen in de lucht, als het er niet meer zijn. Daarnaast hebben we de smartphone, ons gezin en het huishouden. Niet zo gek dus dat ons hoofd af en toe overloopt. De oplossing? Je hersens zo af en toe eens een dagje op vakantie sturen.

Fysiek zijn we goed bezig. Een sportschool hier en daar of een lekkere stevige yogales. Maar de mentale conditie wordt helaas net iets te vaak vergeten. Terwijl ‘ie minstens zo belangrijk is. En om de mentale kwestie tot rust te brengen is een vrije dag nodig, want met een minuut of tien mediteren kom je niet ver.

Een hele dag ontspannen

Stap van die sneltrein

Communicatie expert op het gebied van leiderschap, Brandon Smith, vertelt aan het online magazine Shape: “Als je geen aandacht geeft aan je stress, angst of depressieve gedachtes en gewoon maar doorgaat op automatische piloot, kan dit uiteindelijk leiden tot ernstige schade in je carrière en privé-leven.” Joel. L Daniels schreef in een essay voor Huffington Post het volgende: “We hebben tegenwoordig geen tijd meer om echt te voelen, immers: gevoelens betalen de rekeningen niet en voeden geen baby’s”. Hij streeft voor verplicht vrije breindagen, zodat we er weer even tegenaan kunnen.

Hoe je dit aanpakt? Hier 10 handige tips.

1. Niets moet

Verplicht jezelf niets. ‘Schat, kun jij de kinderen naar schoon brengen?’. Blijf lekker in je pyjama zitten of duik je bed in. Doe waar jij zin in hebt, maar…

2. Neem een informatiebreak

Heel belangrijk: doe je laptop, tablet en telefoon uit. Doei. Dag. Nu even niet.

3. Doe zo veel mogelijk waar zo weinig mogelijk technologie aan te pas komt

Denk aan koken, hardlopen, wandelen, muziek luisteren, schrijven. Je hoofd leegschrijven werkt heel verademend.

4. Maak schoon

Huh? Ja, dit werkt namelijk uitstekend tegen stress. Daarbij verlies je ook nog de nodige calorieën.

5. Zing keihard mee met je favoriete nummer

Heel even die ontlading kwijt. “I’M MISTER BRIGHT SIDE!” En wil je de boel even helemaal tot rust brengen, dans er dan ook even bij. Ga vervolgens even liggen.

Lees ook: Waarom ‘nee’ zeggen oké is in je carrière

6. Schenk een glas wijn in

Oké, misschien niet om elf uur ‘s ochtends, maar wat later gewoon eens doen.

7. Neem een massage

Och man, wat is dit heerlijk!

8. Ga even alleen ergens koffiedrinken

Even geen kind, geen geouwehoer over het leven alleen just you and yourself. Heerlijk.

9. Doe even geen boodschappen, maar bestel iets

Ook voor lunch? Ja, ook voor lunch. Vandaag is een dag dat alles mag!

10. Laat je werk je werk

Je bent niet onmisbaar, en natuurlijk laat je je mobiel aan voor noodgevallen. Maar maak je nou eens even niet druk om je werk. Een breindag is er om op te laden, zodat je morgen weer vol aan de bak kunt.

Maar dan moet je ook niet continu op je smartphone of tablet zitten. Hoe breng je rust aan in je leven als je verknocht bent aan je smartphone?

Meer leuke content? Like ons op Facebook