Waarom ‘wishful thinking’ alleen niet effectief is

Met hopen alleen, red je het niet!

Persoonlijk

Gelukkig is er altijd hoop. Als we geen hoop hebben, zouden we snel bij de pakken neer zitten. Alleen, is visualiseren en indenken -a.k.a. wishful thinking– nou echt zo effectief als we voor ogen hebben?

Er was een tijd dat ‘The Secret’ heel hot en happening was. Zolang we positief zouden blijven denken, zouden we ook daadwerkelijk krijgen wat we wilden. Dit is een mooie gedachte, maar of het werkt, dat is een tweede. Psycholoog Gabriele Oettingen denkt van niet. Zij heeft 20 jaar lang onderzoek gedaan naar het gevolg van negatief denken op positieve uitkomsten. In het boek ‘Rethinking Positive Thinking’ komt ze met bewijzen waarom wishful thinking alleen niet genoeg is.

De negatief denkenden vielen meer af

Zo heeft ze een tijdje onderzoek gedaan naar een groep vrouwen die wilde afvallen. De ene helft moest zichzelf slank en succesvol afgevallen indenken, terwijl de andere groep zich moest voorstellen dat ze gefaald hadden. Wat bleek? De negatieve denkers waren meer afgevallen dan de positieve. Het is niet zo dat Gabriele ook echt tegen wishful thinking is, ze vindt alleen dat je wel met een plan moet komen.

WOOP

Gabriele komt met een systeem op de proppen waarvan wishful thinking een onderdeel is. Het is van belang dat je je droom eerst visualiseert, maar tegelijkertijd ook redenen bedenkt waarom het niet zou lukken. Dit heeft ze geïmplementeerd in WOOP. Je droom visualiseren heeft geen zin als je met de onderstaande dingen geen rekening houdt. Het is natuurlijk heel leuk om die positieve gedachte vast te houden, maar om daar nou continu rond te blijven zweven, zonder dat er iets gebeurt, heeft geen zin. Daarbij kun je wel iets heel graag willen (bijvoorbeeld ‘m’n baan weer leuk gaan vinden’), maar zijn er factoren die niet meewerken (jij en je baas gaan niet samen). Volgens Gabriele is het in zo’n geval schipperen, maar voor alles is een oplossing (ha fijn, wat een positieve vrouw!). Je zou bijvoorbeeld je baas anders kunnen gaan benaderen. Zo zit WOOP in elkaar:

Wens: wat is een lang gekoesterde wens van je? Kies er één uit.

Outcome: wat is het leukste wat er zou kunnen gebeuren? Doorloop dit hele proces in je hoofd; van het moment van je wens tot aan het resultaat. Vul de reis zelf in.

Obstakel: soms gaat het niet zoals we hadden gehoopt. Wat is er mis gegaan? Is er iets wat je tegenhoudt? Kom erachter wat jouw obstakel is. Ga net zolang door met analyseren, totdat je hebt ontdekt wat het is.

Plan: hoe kun je dit obstakel oplossen? Houd de oplossing in je achterhoofd. Vraag jezelf af wanneer dit obstakel opdoemt, stel hierna een ‘wat als’-plan op. ‘Als obstakel X verschijnt, dan doe ik Y’. Op deze manier ruim je de belemmering op en kun je ongestoord verder gaan naar je daadwerkelijke doel.

Download de WOOP-app van Gabriele en bereik je doelen sneller!

Ook interessant:
Zo win je een discussie van je kind.

Meer leuke content? Like ons op Facebook