Asjemenou: wandelen is stukken effectiever dan hardlopen

Hardlopen is niet voor iedereen weggelegd. Je moet ervan houden om in weer en wind de renschoenen onder te binden om kilometers bos of weg af te leggen. Als vet verbranden het idee is, kun je die renschoenen gerust in de hoek laten liggen en je ontspannen wandelschoenen aantrekken, aldus een Amerikaanse fitnessgoeroe.

Beter om te wandelen

Volgens personal trainer Harley Pasternak is wandelen namelijk vele malen effectiever om vet te verbranden dan intensieve cardiotraining – o.a. rennen dus. En je zou denken dat deze Harley wel enige kennis van zaken heeft, want onder zijn trainingspupillen bevinden zich niemand minder dan Kim Kardashian, Ariana Grande en Lady Gaga.

Calorieën verbranden versus vet verbranden

Zijn theorie claimt dat calorieën die je verbrandt tijdens intensieve cardio-workouts (zoals rennen en spinning, bijvoorbeeld) grotendeels afkomstig zijn van plekken die niet per se vet bevatten. Dit in tegenstelling tot calorieën die verdampen als gevolg van laag-intensieve cardio (wandelen), die direct afkomstig zijn van calorieën met vetopslag. Dus ook al verbrand je tijdens 10 kilometer rennen beduidend meer calorieën dan wanneer je diezelfde afstand (of minder) zou wandelen, dan verbrand je wel calorieën, maar beduidend minder vet. En eerlijk is eerlijk: we kunnen wel zeggen dat we rennen zo lekker vinden omdat ons hoofd er zo lekker leeg van wordt en meer van dat soort leuks, maar uiteindelijk hopen we stiekem ook dat al die kilometers ook de nodige rolletjes en bultjes doen slinken, nietwaar?

Ook dat nog: honger

De moraal van het verhaal: het verschil zit ‘m in waar de verbrande calorieën vandaan komen en of ze voornamelijk calorieën, of ook vet verbranden. Wij hebben er op de redactie niet voor doorgestudeerd, maar het klinkt ons best aannemelijk in de oren. Daar komt bovendien bij dat de meeste mensen na een pittige cardio-workout nogal honger hebben (een direct gevolg van in korte tijd veel calorieën verbranden), waardoor ze eigenlijk alle verbrande calorieën er na de training meteen weer bij-eten.

Pasternak baseert zijn opvattingen op studies naar voedsel- en sportgewoontes van verschillende landen ter wereld. Zeker in vergelijking met Amerika – niet per se het gezondste land op de globe – is duidelijk dat mensen in de meest gezonde landen bovengemiddeld veel wandelen. Ter vergelijking: in gezonde landen wandelen mensen gemiddeld 10.000 stappen per dag, tegenover een luttele 4.100 stappen die de gemiddelde Amerikaan per dag aflegt.

Maar…

Voordat je nu als een malle je renschoenen op Marktplaats in de uitverkoop zet of je spinningles van vanmiddag afzegt, vergeet niet dat inspannende cardiotrainingen wel degelijk goed zijn voor een heleboel andere dingen. Behalve dat je hoofd er wel degelijk lekker leeg van wordt, is het ook goed voor je metabolisme (dat wordt er sneller van), heeft het een positief effect op je bloeddruk en is het goed voor je conditie.

Laat je niet ontmoedigen: 6 praktische tips om te beginnen met hardlopen

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Business Insider