Wat hielp jou na de dood van je vader of moeder?

Persoonlijk

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee: de dood van een vader of moeder. Maar ik kan wel concluderen dat het overlijden van een dierbare ontzettend pijnlijk is. Alleen, zijn er ook bepaalde technieken voor om met de dood van een van je ouders om te gaan?

Er is geen handboek over wat je moet doen nadat je vader of moeder dood is. Alleen lieve kaarten, knuffels en mentale steun. Het verdriet na de dood van een dierbare is onbeschrijflijk en je gaat vader- of moederloos door het leven. De een heeft baat bij mediteren, voor de ander is het wandelen om de pijn ietwat te verzachten. Iedereen heeft een ander soort band met haar vader of moeder, maar een ding is zeker: de dagen, na het overlijden van je dierbare, zijn lang. Famme stuitte op tips die de pijn van het verlies en de dood wellicht iets kunnen verzachten en die je helpen bij het rouwproces.

1. Ga wandelen

Wandelen maakt endorfine los, zet je aan het denken en geeft tijd om vragen en antwoorden op een rij te zetten. Frisse lucht doet een mens goed en het is heel ontspannend. Vooral als je wandelt in een mooie (bosrijke) omgeving.

2. Stretch je lichaam

Het grootste gedeelte van emotionele stress bevindt zich in onze spieren. Geen wonder dat yoga tevens zorgt voor een ontspannen geest. Iedere dag een dikke 10 minuten rekken en strekken haalt letterlijk een last van je schouders weg. Stretch jezelf daarom door deze moeilijke tijden heen.

3. Doe iets voor anderen

Het kan zoiets simpels zijn als de deur voor iemand openhouden, of luisteren naar het wel een wee van een persoon in je omgeving. Een doel voor jezelf creëren door mensen te helpen, helpt je op zijn beurt weer tijdens het rouwproces. Het feit dat je het idee hebt dat je iemand blij hebt gemaakt of hebt geholpen, geeft je een goed gevoel.

4. Schrijf

Soms kun je beter je gevoelens verwoorden op papier, dan wanneer je ze uitspreekt. Houd daarom een dagboek bij, ‘schrijf een brief’ aan je overleden moeder of vader of schrijf een longread waarin jij je emoties opschrijft. Een prachtig middel om de dood te verwerken.

5. Wees niet bang

Door tegen jezelf te zeggen dat je niet bang hoeft te zijn voor wat het leven brengt, zul je sterker in je schoenen staan. Hoe meer uitdagingen je aangaat die op je pad komen, hoe sterker je wordt. Ooit gaan we allemaal dood en leven met angst tot die tijd is zonde.

Wat hiep jou in de periode na het overlijden van een van je (of beide) ouders? Vertel het ons, want het kan anderen weer helpen.

Lees ook
Er is een moeder dood van Phileine

Meer leuke content? Like ons op Facebook