Wat zeg je?! 6 dingen die jij nog niet doet om je gehoor te beschermen

Eva Dusch 15 dec 2015 Body

Op de fiets. In de sportschool. En vooral in het openbaar vervoer. Het aantal uren dat we met muziek in de oren lopen neemt enorm toe. En vooral ook het geluidsvolume. Het zou zeker geen gek idee zijn af en toe op een ‘geluidsdieet’ te gaan, zo blijkt.

Soms is het zó fijn om tijdens het hardlopen dat energieke nummer op maximaal volume te zetten voor een extra energy boost. En ein-de-lijk kun je K3 verruilen voor jouw eigen favoriet, Coldplay. Het aantal uren dat onze oren in complete stilte zitten wordt minder en met al die nieuwe hippe headphones is het tegenwoordig alles behalve gênant om overal met dat ding op te verschijnen. Stoppen met muziek luisteren is zeker niet de bedoeling, want het is zelfs hartstikke gezond. Maar iets meer voorzichtigheid is wel geboden.

Gezonde oren

De cijfers en onderzoeken liegen er niet om. Volgens The World Health Organisation ligt de enige grote oorzaak van een vroegtijdig slecht gehoor bij te harde muziek in de oren. En The MRC Institute of Hearing Research zegt dat minstens één op de zes volwassenen last heeft van slechte oren in sociale situaties (sorry, wat zeg je?!). En vooral onder jongeren is gehoorschade een steeds groter probleem. Wat kun je je kinderen adviseren wanneer ze veel muziek luisteren? Je kunt ze bijvoorbeeld vragen hoezeer ze van hun muziek genieten en ze vervolgens duidelijk maken dat ze het volume beter iets zachter kunnen zetten wanneer ze er in de toekomst ook nog van willen genieten. En geef ze, en jezelf, de volgende regels mee, want gehoorschade is niet meer terug te draaien.

[STAP stap=”1″]

Gebruik (altijd) earplugs

Hoe harder het geluid en hoe langer je eraan bloot staat, hoe groter natuurlijk de kans op gehoorbeschadiging. Sta je bij een concert of op een festival, gebruik dan altijd earplugs. Of schaf otoplastieken aan, dit zijn op maat gemaakte oordoppen.

[STAP stap=”2″]

Hanteer de 80:90 regel

Klinkt ons eerlijk gezegd ook nieuw in de oren (hè leuk, dit soort woordspelingen), maar het schijnt een belangrijke duimregel te zijn. Luister je muziek vanaf je MP3, iPod of telefoon, gebruik dan maximaal 80% van het volume voor niet meer dan 90 minuten per dag. Op maximaal volume kun je zelfs maar 5(!) minuten per dag luisteren. Gelukkig zijn steeds meer apparaten uitgerust met een volumebegrenzer, of check voor de zekerheid of dit aanstaat op je telefoon. Maar hoe weet je nu zeker hoe hard het geluid is? Als je direct last van je oren krijgt, dan kun je er donder op zeggen dat het geluidsniveau te hoog was. Of download bijvoorbeeld een gratis app zoals de Oorveilig dB-meter of SafeNoise.

Bescherm je oren

[STAP stap=”3″]

Go retro

Wil je minder risico lopen op gehoorbeschadiging, kies dan voor ouderwetse koptelefoons of exemplaren met noise cancelling, deze blokkeren namelijk (meer) geluiden van buitenaf waardoor je het muziekvolume lager kunt zetten. Oordoppen hebben dit effect veel minder of zelfs niet en bovendien zitten deze dichter op je trommelvlies. Probeer ook regelmatig een break in te lassen, zodat je oren even kunnen rusten (zie punt 5). Opzoek naar een goede koptelefoon? We hebben onlangs de beste koptelefoons getest voor muzikaal vertier (én gewenste stilte). Maar onthoud altijd: de koptelefoons zijn niet de grote boosdoeners, maar hoe je ‘m gebruikt.

[STAP stap=”4″]

Zet het volume lager

Ja dûh, horen we je denken. Logisch. Maar vaak hebben we niet door hoe hard onze muziek eigenlijk staat, zeker met veel externe geluiden. Zelfs een kleine beetje minder of meer volume kan namelijk al een enorm verschil maken. De bekende regel ‘wanneer je buurvrouw de muziek kan horen, dan staat je geluid te hard’ is overigens lang niet altijd geldig. Eigenlijk alleen in stille(re) ruimtes.

[STAP stap=”5″]

Neem een ‘gehoor-detox’

Dit klinkt nogal lame, want moeten we tegenwoordig overal een detox van maken? Maar geef je oren af en toe de tijd om zich te kunnen herstellen. Vooral na een concert, festival of andere gelegenheden waarop je lange tijd in harde muziek hebt gestaan. Volgens onderzoek hebben je oren minstens 16 uur(!!) nodig om zich te kunnen herstellen na een avondje clubben.

[STAP stap=”6″]

Antioxidanten

Volgens dit onderzoek zouden vitamine C en magnesium helpen gehoorschade te voorkomen. Ook antioxidanten, vitamine B12 en foliumzuur zijn belangrijke voedingsstoffen als bescherming van je oren.

Zag jij dit aankomen? Muzikale tranentrekkers maken je dus zielsgelukkig>

Reageer op artikel:
Wat zeg je?! 6 dingen die jij nog niet doet om je gehoor te beschermen
Sluiten