Redactie
Redactie Eten 27 feb 2019

Zo zorgen drukke moeders voor een verantwoorde maaltijd

Ben je doordeweeks ook vaak aan het rennen en vliegen om van de crèche of school naar je werk, afspraken, boodschappen en weer op tijd thuis te komen? Het bereiden van een uitgebreide maaltijd voor het gezin kan op dat soort drukke dagen best lastig zijn. Een maaltijdmix van Knorr kan dan een handige manier zijn om binnen een mum van tijd een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten. Maar wat zit er nu eigenlijk in die producten van Knorr?

“Pakjes en zakjes, daar zitten toch alleen maar zouten en kunstmatige smaakstoffen in?” Dit hebben we allemaal wel eens gehoord, maar klopt dit eigenlijk wel? Het antwoord is simpel: nee, dat klopt niet. We leggen je uit hoe de producten van Knorr dan aan hun rijke smaak komen. Wees gerust: je kunt de producten met een goed gevoel aan je kinderen geven.

Drogen is de truc

De grote truc is eigenlijk heel simpel: de ingrediënten voor de producten van Knorr worden gedroogd. Drogen is een van de oudste manieren die er is om voedsel te conserveren, en gaat duizenden jaren terug. Het is eenvoudig, veilig en helpt de kleur, geur en smaak van de ingrediënten langer te behouden. Het drogen helpt niet alleen de smaak vast te houden, het is ook een supergoed alternatief voor het gebruik van conserveringsmiddelen. Dit is best logisch: er wordt niets toegevoegd bij het drogen van de groenten en er wordt alleen water afgevoerd. Matthias Zitterbart, een van de groente-experts van Knorr, zegt: “Het hele idee van het drogen van een product is dat het water wordt verwijderd zodat er geen conserveringsmiddelen nodig zijn.” Dit betekent dat er dus geen middelen aan toe worden gevoegd die schadelijk zijn voor jou of je kids en je dus prima een maaltijd van Knorr op tafel kunt zetten.

De waarde van groente

Groente eten is belangrijk, voor je kinderen en voor jezelf, maar waarom ook alweer? Groente bevat veel voedingsstoffen die je nodig hebt om je lichaam te laten functioneren en te laten groeien. Het Voedingscentrum raadt aan om kinderen van 4 tot 8 jaar 100 tot 150 gram groente (2 à 3 opscheplepels) per dag te geven. Kinderen van 9 tot 13 jaar hebben 150 tot 200 gram groente (3 à 4 opscheplepels) per dag nodig. Voor iedereen ouder dan 13 jaar geldt dat 250 gram groente per dag de gewenste hoeveelheid is. Dit lijkt misschien veel, maar als je dit over een aantal maaltijden per dag verspreidt valt dit reuze mee. Op de verpakkingen van Knorr vind je recepten met minstens 200 gram groenten per persoon. De sausmix van het Wereldgerecht Natuurlijk Lekker! Vegetarische Lasagne bevat al 9 verse tomaten en 2/3 van een ui die gedroogd zijn. Hiermee kom je al boven die 250 gram groenten per persoon uit! En die paar snacktomaatjes overdag in de lunchtrommel van je kind tellen ook.

Smaakvolle stukken groenten

De Natuurlijk Lekker!-producten van Knorr bestaan uit pure kruiden, smakelijke specerijen en grote stukken groenten die zorgvuldig zijn gedroogd. Deze natuurlijke smaken proef je duidelijk terug in de gerechten. De boeren van Knorr weten ook hoe ze hun producten optimaal op smaak moeten krijgen. Bij het oogsten van tomaten laten de Knorr-boeren ze bijvoorbeeld eerst ongeveer een week liggen. Hierdoor worden de tomaten zoeter en hoeft er minder water uitgehaald te worden. Het is bizar om te zien uit hoeveel water groente eigenlijk bestaat. Zo moet er bijvoorbeeld 12 ton uien verwerkt worden voor 1 ton gedroogde ui. Dat is dus allemaal water dat de smaak niet verdunt als je aan het koken bent.

Wist je dat

Wist je dat een verantwoord voedingspatroon voor jou en je gezin best gemakkelijk te realiseren is? Als je deze essentiële dingen in je achterhoofd houdt kom je al een heel eind:

  • Drink zoveel mogelijk kraanwater in plaats van frisdranken, limonade of vruchtensappen.
  • Probeer genoeg groente per persoon per dag te eten. Daar kom je met de recepten van Knorr al snel aan.
  • Kies zo vaak mogelijk voor een volkoren graanproduct, zoals zilvervliesrijst of volkoren pasta.
  • Probeer niet te veel snoep en zoute snacks te eten, maar eerder fruit of noten als tussendoortje te gebruiken.
  • Kook geregeld een maaltijd zonder vlees, maar met een vleesvervanger, kaas of bonen.

Voor ieder wat wils

Om te zorgen dat je genoeg verschillende voedingstoffen binnen krijgt is het belangrijk om variatie aan te brengen in je weekmenu. Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld maar acht recepten uit hun hoofd kennen, niet heel gevarieerd dus! De recepten en producten van Knorr kunnen je helpen om op een makkelijke manier nieuwe maaltijden uit te proberen. Probeer bijvoorbeeld eens een Griekse Gyros, een smakelijke Argentijnse Beef Chimichurri of lekkere Spaghetti Bolognese uit. Op deze manier laat je je gezin kennis maken met nieuwe gerechten, waarvan sommige misschien wel vaste verzoeknummers zullen worden.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Knorr

Reageer op artikel:
Zo zorgen drukke moeders voor een verantwoorde maaltijd
Sluiten