Sophie Nortier
Sophie Nortier | LinkedIn Persoonlijk januari 20, 2020

Famme Goede voornemens challenge – Week 1: als moeder minder tijd op mijn telefoon besteden

Alhoewel ik eigenlijk nooit aan goede voornemens doe, leek het me dit jaar toch eens tijd. En dan specifiek tijd voor minder schermtijd, voor mij als moeder. Want naast dat een goed voorbeeld doet volgen, lijkt onze tijd op de telefoon ook van invloed te zijn op de veilige hechting van onze kids.

Dus mijn challenge is om de maanden januari en februari mijn schermtijd te verminderen. Geen snelle appjes aan tafel, geen insta-scrollsessies op de bank en niet constant alles maar willen vastleggen op dat verrekte apparaat.

Meer weten over mijn motivatie om deze challenge te doen? Dat deelde ik vorige week in dit artikel.

Week 1 van mijn challenge

Ik was een week alleen met mijn zoontje. Vriendlief was in het buitenland voor werk, dus we hadden lekker veel een-op-eentijd. Dit maakte deze challenge voor mij natuurlijk nog wat belangrijker. Naast dat je enerzijds natuurlijk ‘gedwongen’ wordt meer tijd aan hem te besteden omdat de taken niet verdeeld kunnen worden, had hij dus ook meer aandacht van mij nodig. En daar vroeg hij ook om.

De grap is dat we nu al bijna een jaar in de fase zitten (zo durf ik het overigens al bijna niet meer te noemen), waarbij mijn zoontje te pas en te onpas schreeuwt ‘Alleen papa! Niet mama!’. Hij heeft een ontzettende focus op mijn vriend en ik mag me nergens mee bemoeien. De weken waarbij wij met z’n tweetjes zijn, is het dan ook altijd een grote verrassing hoe het gaat lopen.

Dit keer verliep het erg goed. De eerste twee dagen moest hij nog even wennen dat papa er niet was, maar al snel hadden we ons eigen ritme te pakken. We speelden veel samen, ontbeten gezellig samen, zónder dat ik me liet afleiden door mijn telefoon(!) en alleen ‘s avonds pakte we het apparaat er even bij om met papa te Facetimen.

Maar toch merk ik dat ik de challenge lastig vind. Want wanneer mijn zoontje van tafel opstaat en even alleen gaat spelen, weet ik niet hoe snel ik dat ding weer te pakken moet krijgen. En dan verval ik dus weer snel in het oude riedeltje. Heel eventjes die Insta-story checken of nog even snel het nieuws lezen, en dan… opkijken van mijn telefoon wanneer mijn zoontje me iets komt vragen.

Tips om smartphone gebruik te verminderen

Dus ik ben op zoek gegaan naar tips om mijn smartphone gebruik te minderen. Op verschillende websites kwam ik voornamelijk deze tips tegen:

  1. Zet je meldingen uit
  2. Verwijder verslavende/social media apps
  3. Laat je telefoon thuis/zet hem uit
  4. Stop je telefoon ergens waar je er minder snel bij kunt
  5. Gebruik je telefoon niet als wekker
  6. Bedenk of je het wel echt noodzakelijk is dat je je telefoon pakt
  7. Plan je telefoonmomenten

Welke hiervan gaan voor mij werken?

Leuk al die tips, maar niet alles hiervan is bij mij van toepassing. En andere zullen gewoon geen resultaat boeken bij mij.

Tip 1: Meldingen uitzetten

Wat ik veel tegenkom is de tip om de meldingen uit te zetten. Maar deze werkt bij voorbaat al niet bij mij. Ik heb überhaupt maar vrij weinig meldingen aanstaan en als ik meldingen krijg, negeer ik ze het grootste deel van de tijd.

Ik ben namelijk altijd bang in een actief gesprek terecht te komen, waarbij ik direct moet antwoorden in plaats van even een momentje ervoor te kunnen pakken. Daarbij is tip zeven dan wel weer een goed idee voor mij. Zo wordt het ook makkelijker te accepteren dat ik op die momenten even in een gesprek terecht kom.

Tip 2: Apps verwijderen

De meest verslavende apps voor mij zijn nieuws-apps en Instagram. Mijn interesse in wat er verder nog allemaal gebeurt in de wereld, is het gene dat mij nekt. De wereld van de NOS, de wereld van verschillende influencers en de wereld van vriendinnen op Instagram. Daarbij komt alleen helaas wel kijken dat ik die apps ook nodig heb voor werk. Dus verwijderen kan niet.

Maar het verslavende aspect ervan zou ik moeten aanpakken. Ik merk namelijk dat ik toch wel verslaafd ben aan vermaakt worden. ‘Vermaakt’ te worden door het (zogenaamde) leven van anderen. Ondanks dat het me uiteindelijk geen enkele voldoening brengt.

Ik weet wanneer de Kardashians weer op vakantie zijn geweest, nou whoeptiedoe… Ik weet dat Trump weer eens een belachelijke uitspraak heeft gedaan, of dat mijn zusje (weer) de meest heerlijke golf heeft gesurft.

Oké, dat laatste vind ik dan wel weer onder interesse in mijn dierbaren vallen. Maar het hoeft toch niet op het moment dat ik eigenlijk contact had kunnen hebben met mijn zoontje? Ik moet die drang toch kunnen uitstellen tot hij in bed ligt.

Tip 3 en 4: Telefoon niet bij je

Mijn telefoon thuis laten kan ook niet. Ik heb de verantwoordelijkheid voor een kind en vind dat onder deze verantwoordelijkheid ook valt dat ik bereikbaar moet zijn voor berichten over hem van crèche of oppas.

Daarnaast heb ik ook een vader die sinds 2001 te pas en te onpas in het ziekenhuis belandt door zijn hart. Dus ik kan simpelweg niet onbereikbaar zijn. Ervoor zorgen dat mijn telefoon iets minder makkelijk te pakken is, is wellicht wel een optie.

Tip 5: Andere wekker

Ja, mijn telefoon ligt wel naast mijn bed. Maar dat is vanwege het verhaal rond mijn vader. Mijn wekker is een heel klein blond langharig ventje dat elke ochtend om 7:00 uur ons bed in kruipt. Dus die gaat ook niet op voor mij.

Tip 6: Het belang

Dit is denk ik de meest belangrijke voor mij. Eerder genoemde Kardashian-vakantie of uitspraken van Trump, zijn simpelweg niet belangrijk. En al helemaal niet op de momenten waarop ik hutten zou kunnen bouwen met mijn zoontje, of buiten kan voetballen met hem.

Maar ik moet me ook inhouden om niet altijd direct mijn telefoon te gebruiken voor de functies die een smartphone daadwerkelijk ‘smart’ maken. Even iets opzoeken, even mijn boodschappenlijstje bijwerken of de muziek aanzetten.

Ondanks dat die functies wellicht totaal anders zijn dan het simpele vermaak, ziet mijn zoontje dat natuurlijk niet. Hij ziet enkel mijn hand, met dat apparaat erin en mijn hoofd ernaar gebogen.

Tip 7: Plannen

Dit wordt mijn voornaamste uitdaging gok ik zo. Een dagplanning voor vermaak.

Aanpak

Het probleem ligt hem dus bij mij voornamelijk in de constante drang vermaakt te worden. Ik zal hiervoor in ieder geval tips vier, zes en zeven gebruiken:

  • Ik zal mijn telefoon vaker in de keuken laten liggen of dieper in mijn tas stoppen
  • Ik zal elke keer dat ik mijn telefoon pak me afvragen: is dit nu belangrijk? Of kan het wachten?
  • Ik ga mijn Social Media- en nieuwstijd inplannen voor een of twee specifieke momenten op de dag.

Positive note

Ondanks alles, kreeg ik vanochtend toch het bericht op mijn telefoon dat ik de afgelopen week 43% minder op mijn telefoon heb gezeten. Dus hé, die stop ik in mijn zak!

Minder schermtijd op telefoon
Bron: S. Nortier

Lees ook:

Reageer op artikel:
Famme Goede voornemens challenge – Week 1: als moeder minder tijd op mijn telefoon besteden
Sluiten