4 briljante manieren om je werkstress níet mee naar huis te nemen

Omdat het allesbehalve makkelijk is om je leven als moeder te combineren met een baan, kun je thuis nog weleens rondlopen als een zombie. Je neemt een behoorlijke lading werkstress mee, en kunt eenmaal thuis ook niet meteen op de bank ploffen. Gevolg: nóg meer stress en onrust.

Niet fijn voor je kinderen en al helemaal niet fijn voor jou. De volgende tactieken pas je toe op je werk, zodat je je honderd keer beter voelt als je thuiskomt.

1. Eet je lunch buiten

De hele dag binnen zitten heeft een ontzettend negatieve invloed op je humeur. Dat halfuurtje buiten zitten met je bammetje of salade maakt écht verschil. Loop een rondje, ga zitten in de kantoortuin of kies een leuk bankje uit; je zult het verschil snel genoeg merken. Weer of geen weer, je hebt frisse lucht nodig.

2. Leer goed ademen

Natuurlijk kun je een hele meditatie oefening inplannen voor je naar werk vertrekt, maar de kans is groot dat je daar de tijd niet voor kunt vinden. Eenmaal op werk ga je hoogstwaarschijnlijk ook niet heel obvious mindful zitten doen, maar niemand kijkt je raar aan als je ademhaalt. Op de juiste manier, weliswaar. Als je nog nooit echt aandacht hebt besteed aan je ademhaling, doe je het waarschijnlijk fout. Oppervlakkig ademhalen is allesbehalve ontspannend.

3. Socialize met je collega’s

Stop eens iets meer moeite in het maken van contact met je collega’s. Lachen is het allerbeste medicijn, dus gun jezelf de tijd om af en toe eens achter je bureau vandaan te kruipen. Haal een koffietje of lekker broodje met wat andere medewerkers en laat de stress even los. Door te lachen maakt je lichaam endorfine aan en gaat het cortisol en adrenaline tegen. Je hoeft echt niet gelijk een sociale vlinder te zijn, maar zonder jezelf in ieder geval niet af.

4. Drink eens geen koffie

Iedereen lijkt verslaafd aan koffie en al zijn voordelen. Je voelt je snel weer even energiek en alert, maar als het op stress aankomt is juist dat iets heel slechts. Je zenuwstelsel draait overuren en je hartslag gaat omhoog. Ga eens een dagje voor thee in plaats van koffie. Het liefst groene thee. Doet wonderen.

LEES OOK: Moneytalk: Waarom ik nog maximaal 5 uur per dag werk

Working Mother

Reageer op artikel:
4 briljante manieren om je werkstress níet mee naar huis te nemen
Sluiten