Wil je gaan hardlopen? Werk dan eerst even deze handige checklist af

Uit

Het nieuwe jaar is van start gegaan, en om de oliebollen en appelflappen als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen heb je besloten je stoute (hardloop)schoenen aan te trekken. Of natuurlijk gewoon omdat het zo lekker ontspant. Begin niet zomaar als een kip zonder kop met rennen, voorbereiding is alles!

Onderstaande tips zijn handig voor vóór, tijdens en na het rennen. Niet vergeten, hoor!

1

Stel een doel

Waarom ga je hardlopen? Is het een tijdelijk ding of wil je gaan meedoen aan runs? Als je niet weet waar je voor aan het trainen bent is het ook moeilijk om het vol te houden, dus stel een doel voor jezelf en pas daar je renschema op aan.

2

Heb je goede schoenen?

Als je denkt dat je er op je alledaagse gympen ook wel komt ‘omdat ze er toch sportief uitzien’, dat is de grootste fout die je kunt maken. Wedden dat je er dan na een kilometer al genoeg van hebt? Laat in een hardloopwinkel een renfilmpje van jezelf maken en kies met de gespecialiseerde verkopers een paar schoenen uit dat bij je renstijl past.

3

Begin rustig

Je trekt een sprintje je straat uit, de volgende straat word je al wat vermoeider en als je eenmaal de wijk uit bent hangt je tong ongeveer op je knieën. Begin de eerste twee kilometer liever heel rustig (joggen) en bouw het tempo langzaam op. Je zult zien dat je het dan heel veel langer volhoudt en minder snel een steek in je zij krijgt.

4

Neem lekkere muziek mee

Want dat rent gewoon een stuk lekkerder. Bam! Bam! Bam!

5

Verleg je grenzen

We kunnen je nu al zeggen dat je kuiten écht pijn gaan doen die eerste kilometers. Om over je zij nog maar te zwijgen. En die ademhaling waar je alsmaar overheen zit. Het zijn allemaal tekenen dat het hardlopen nieuw is voor je lichaam. Daarom moet je niet gelijk stoppen als je denkt dat het niet meer gaat. Hardlopen is namelijk een gemeen, mentaal spelletje dat je niet makkelijk, maar wel kúnt winnen!

6

Ren met een hardloopbuddy

Zo kunnen jullie elkaar motiveren én ga je sneller op pad. Je hebt namelijk een afspraak gemaakt, en die kom je nu eenmaal netjes na.

7

Stretch(!!!)

Voordat je gaat rennen is het belangrijk dat je je spieren even warm maakt met een kleine warming-up en stretchoefeningen. Op de helft van je ronde herhaal je de stretchoefeningen en doe hetzelfde als je weer thuis bent. Dit voorkomt blessures én dat je je de volgende ochtend niet meer aan kunt kleden van de spierpijn.

8

Ren met een app

Er zijn talloze running apps die bijhouden welke route, hoe ver en hoe snel je hebt gelopen. Het is leuk om resultaat te zien (kom maar door met die strakke benen en billen) en de volgende keer net ietsje verder of sneller te gaan. Hier vind je 4 top apps die hardlopen leuker maken >

9

Schrijf je in voor een run

Want als je een doel voor ogen hebt weet je waar je het allemaal voor doet. En dat motiveert!

10

Eet niet te veel voor je de deur uit gaat

Dat zorgt er namelijk voor dat je onderweg kotsmisselijk wordt of dat je ontzettende maagpijn krijgt. Wil je niet. Eet een uur van tevoren en zorg dat wat je eet niet te zwaar op je maag valt. Wat in ieder geval géén optie is, is helemaal niet eten voor het sporten. Zeker niet in de ochtend.

11

Zorg voor de juiste kleding

Als het regent trek je geen dikke trui aan, maar juist een waterafstotend jack, bijvoorbeeld. Je maakt al snel de fout om je te dik aan te kleden. Van rennen krijg je het snel warm, en niks is vervelender dan een plakkerig, zwetend pak. Goede hardloopkleding hoeft niet duur te zijn en de keuze is reuze!

No excuses! 16 redenen om nu écht te beginnen met hardlopen >

Meer leuke content? Like ons op Facebook