Wist je dat je van ongezond eten kunt afvallen?

Redactie 15 sep 2016 1. Categories

Alles is betrekkelijk, zo ook de kop van dit stukje. Maar voordat je het nu al afdoet als onzin, zit er wel degelijk een heleboel ‘zin’ in. Geef maar toe, nu heb je nóg meer zin om dit stukje te lezen.

We gaan allemaal af en toe op dieet. Soms. Vaak. Zo’n periode waarin we onszelf van alles ontzeggen. Koolhydraten, suikers, eten na acht uur, eten tussen negen en vijf, geen sappen, juist wel sappen: roep iets dieet-achtigs en er is ergens wel iemand die het doet.

Oh, ironie

Als het voor je werkt, moet je het vooral blijven doen. Maar we weten allemaal dat, door onszelf iets te ontzeggen, we er eigenlijk alleen maar meer trek in krijgen. Met andere woorden: zelden heb je zoveel zin in suikers en koolhydraten vanaf het moment dat je besloten hebt die voorlopig uit je menu te bannen. Oh, ironie. Dat zuigt.

Cheat days

De oplossing zijn de zogeheten cheat days. Dagen – meestal zorgvuldig in het weekend gepland – waarop fervente dieeters zichzelf één dag alles toestaan wat ze de rest van de week keurig gedisciplineerd laten staan. Om zich al dan niet die avond daar nogal schuldig over te voelen – of juist niet. Het heten niet voor niets valsppeeldagen, toch?

LEES OOK: Sjieke uitnodiging huwelijksdiner bevat kapitale fout

En dan nu het goede nieuws

Hier komt het goede nieuws: van cheat days val je af. Op de lange termijn, welteverstaan. Voordat je denkt dat je vanaf nu een tweede of zelfs derde cheat day overweegt in te plannen: helaas, zo werkt het niet. De crux is dat mensen dankzij deze sporadische (ok, wekelijkse) cheat days een dieet veel langer kunnen volhouden, waardoor ze op de lange termijn (meer) afvallen.

Ongezond eten

Ammunitie

Het is de wetenschap dat er op zaterdag weer pizza, hamburgers en zakken Jamin-snoep verstouwd kunnen worden die je de ammunitie geven om de verleiding de rest van de week te weerstaan. Vandaar de conclusie dat je op de lange termijn dus heus wel afvalt van ongezond voedsel. Een tikje Cruijffiaans misschien, maar wij rekenen ‘m goed.

Die vervelende kleine lettertjes

Het is wel zaak dat je op je cheat day niet compleet uit de ban springt. Een pizza of hamburger als maaltijd is prima, net als een onvervalste kroket-uit-muur als snack, maar niet alles tegelijk en/of achter elkaar. Het devies: als je zoveel gegeten hebt dat je misselijk bent, moet je het de volgende cheat day een tandje rustiger aandoen, zeg maar.

Lees ook in de categorie ‘kende je deze al’: is het nieuwe Pegan-dieet iets voor jou?

Simple MostMens Health

Reageer op artikel:
Wist je dat je van ongezond eten kunt afvallen?
Sluiten