Yes: 8 x dingen die je kunt eten en drinken om rimpels tegen te gaan

Body & beauty

Ouder worden gaat negen van de tien keer gepaard met kraaienpootjes, een fronsrimpel tussen je wenkbrauwen en lachrimpels naast je mondhoeken. Naast voedende crèmes, weinig onbeschermde zonuren en goede genen kun je die rimpels ook bestrijden door de juiste dingen te eten, en te vermijden, volgens deskundigen.

Dit moet je dus vooral wél eten of drinken. Of het echt werkt, weten we niet. Maar baat het niet dan schaadt het niet toch?

1. Kipfilet

Vlees als kippenborst zit net als zalm en bonen vol proteïnen. Tijdens het verteringsproces van bijvoorbeeld kip zet je lichaam deze proteïnen om in stofjes die ervoor zorgen dat de cellen in je huid weer opgebouwd worden. Hoe meer van deze stofjes er in je lijf zitten, hoe makkelijker het voor je lichaam is om beschadigde huidcellen (die veroudering veroorzaken) weer op te bouwen doormiddel van collageen: de lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je huid elastisch is en minder snel rimpelt.

2. Knoflook

Yes! Gooi voortaan zoveel mogelijk knoflook door je maaltijd, want het laagje om het teentje heen zit vol beschermende antioxidanten die supergoed zijn voor je huid. De stofjes die in de knoflook zitten beschermen je huid van vrije radicalen (schadelijke stoffen in de lucht), net als moleculen die ervoor zorgen dat het collageen in je huid wordt afgebroken. Om het meest uit een teentje te halen kun je gesneden knoflook het beste nog even 10 tot 15 minuten laten staan voordat je het door je maaltijd doet. Dit activeert namelijk de ‘werkzame’ stofjes.

3. Groene thee

Cafeine (nee, niet die uit koffie) zorgt ervoor dat je huid een boost krijgt. Groene thee is rijk aan gezonde cafeïne, die tjokvol polyfenolen zit. Dit is een antioxidant dat schadelijke stofjes bestrijdt en de veroudering van cellen tegen gaat. Vier koppen per dag moeten voldoende zijn voor een goede werking van de stoffen die de thee rijk is.

LEES OOK: 14 alledaagse gewoontes die een mooie huid saboteren

4. Water

Als je geen thee drinkt, zorg dan dat je een glas water voor jezelf inschenkt. Als je huid namelijk goed gehydrateerd is, nemen je huidcellen alle voedende bestanddelen uit je dagcrème én je voeding makkelijker op. Gevolg: een soepelere en verzorgdere huid. Zorg dat je ongeveer acht glazen water per dag drinkt, dan weet je zeker dat je goed zit.

5. Frambozen

Fruit als frambozen, aardbeien en blauwe of zwarte bessen bevatten de meeste antioxidanten van al het fruit wat er is. En laten die antioxidanten er nu net voor zorgen dat je huidcellen beschermd worden tegen schadelijke stoffen van buitenaf.

6. Olijfolie

Ik olijfolie zit oliezuur, een vettige substantie die je huid zacht maakt door de celmembranen van je huid soepel te houden. Daarnaast zit het tjokvol vitamine E en polyfenolen die je huid jong houden. De meeste antioxidanten zitten in een 100 procent extra vergine olijfolie. Pas op dat je het niet te heet verwarmd als je erin bakt of braadt, dan gaan de werkzame stoffen verloren.

7. Bonen

Mensen die veel bonen, vis, groente en olie eten hebben dus minder rimpels, is gebleken uit een Australisch onderzoek onder mensen uit Zweden, Australie en Griekenland. Ook zou een maaltijd met een kopje bonen per week wonderen voor je huid doen, als het aan de onderzoekers ligt. Maar dan wel gecombineerd met de juiste olie en een stukje zalm, bijvoorbeeld.

Wat je beter kunt vermijden is suiker. Volgens meerdere experts en onderzoekers heeft suiker een slechte invloed op collageen. En hoe beter je collageen, hoe strakker je huid.

Echt waar: waarom koffie een wondermiddel is voor je huid

Meer leuke content? Like ons op Facebook

RD