4 Manieren waarop zelfs de drukste moeders yoga in hun leven kunnen laten sluipen

Sinds je kinderen hebt, is het bijna onmogelijk om de tijd te vinden om jezelf voorrang te geven. Even naar een yogales gaan of thuis de zonnegroet doen is zo makkelijk nog niet. Dan heb ik anders nieuws voor je, dat kan wel degelijk! Zelfs de drukste moeders kunnen yoga in hun dag opnemen.

En zo doe je (ja, ook jij) dat:

1. Ademhalen

Je kunt je handen zo vol hebben dat je écht geen tijd voor jezelf kunt maken, maar je kunt altijd – waar dan ook – op een bewuste manier ademen. Ademen is een van de meest makkelijke manieren waarop we voor onszelf kunnen zorgen. Elke keer wanneer je inademt stijgt je bloeddruk lichtjes. Elke keer dat je uitademt, neemt je bloeddruk weer een beetje af. Inademen stimuleert je hart en uitademen maakt het mogelijk om los te laten en te ontspannen.

Voel je je een beetje meh en heb je totaal geen overzicht in je verantwoordelijkheden? Focus je eens op je ademhaling. Adem langzaam en en rustig uit. Dit kun je al doen tijdens het voeden, het koken, vlak voordat je thuiskomt, terwijl je alle speelgoed opruimt – eigenlijk altijd wanneer je het nodig hebt.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat ademen met een snelheid van zes ademhalingen per minuut (één ademhaling om de 10 seconden) gezond is voor de zwervende zenuw. De zwervende zenuw (ook wel nervus vagus genoemd) is een soort meditatieleraar voor je zenuwstelsel. Bewust ademhalen gedurende je dag is dus een goede manier om voor je zenuwstelsel te zorgen, het helpt je stress te reguleren en het stuurt informatie naar je hart, darm én hormonen.

2. Speel op de grond met je kinderen

Veel houdingen waar (jonge) kinderen in zitten, zijn in feite yogahoudingen. Het leuke van deze manier is dat je geen yogahoudingen hoeft te kennen, je doet gewoon je kind na. Je leert ook nog eens veel van je kinderen door hun bewegingen te spiegelen.

Vind de tijd om samen op de vloer te spelen. Het klinkt misschien wat anders dan een rustige gemoedstoestand waar je in eerste instantie aan denkt, maar het creëert een vergelijkbare ervaring van ontspannen en het leidt tot een kalme en gemakkelijke ademhaling.

3. Oefen

Laat je kinderen om je heen rennen, op je springen, of proberen je af te leiden. Blijf vooral geconcentreerd en probeer wat yoga in je dagelijkse routine te krijgen.

Als je niet weet hoe je zelf moet oefenen zijn er heel veel filmpjes op YouTube te vinden. Er zullen dagen zijn waarop je kinderen denken dat je een tunnel of een brug bent, ongeacht welke pose je doet. Zie het als een kans om je kind kennis te laten maken met yoga. In return voelen zij de rust en stilte in huis.

4. Toch maar wel naar een klasje

Hoewel het minder tijdrovend is om thuis te mediteren en yoga te beoefenen, kan het voor jou fijner zijn om toch naar een yogaklasje te gaan. Daar maak je contact met gelijkgestemde volwassenen en wordt je uitgedaagd door een leraar. Bepaal voor jezelf hoe vak jij yoga wil gaan doen, kijk vervolgens op welke avonden je dat zou kunnen doen en go!

We weten allemaal dat moeder worden een nieuwe definitie geeft aan de woorden druk, moe en voldaan. Het lijkt misschien alsof je absoluut geen tijd hebt om yoga te doen, maar door te kijken of je het thuis – tussen het runnen van het huishouden door – kunt toepassen wordt het al een stuk makkelijker.

Vloeken tijdens de yoga is ook een ding, wist je dat? 

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
4 Manieren waarop zelfs de drukste moeders yoga in hun leven kunnen laten sluipen
Sluiten