Zo ben je er voor iemand die depressief is

10 tips

Persoonlijk

Misschien ben je zelf weleens depressief geweest of is er iemand in je omgeving die dat is. Deze persoon is (tijdelijk) ziek. We zijn allemaal weleens down, maar dit heeft niets te maken met echt depressief zijn.

Je wil er voor deze persoon zijn, maar je weet niet precies hoe. Want soms voel je je niet gelegen en kun je je vinger niet op de situatie leggen. Depressiviteit is abstract, want je ziet niet direct dat er iets mis is met iemand. Maar als het een vriend of familielid betreft waar je om geeft, dan wil je klaarstaan voor iemand. Zo help je jezelf op weg:

1. Weet dat je hulp in dank wordt afgenomen

Ook al lijkt het soms van niet. Mensen die kampen met depressies, waarderen het feit dat je er voor ze bent, ook al zullen ze dat niet snel laten merken.

2. Luister

Want ook al zeg je niets terug – omdat je niet zo goed weet wat je moet zeggen – het is fijn als iemand zijn of haar verhaal kwijt kan. ‘Hoe kan ik je helpen’ of ‘ik ben er voor je’ zijn van grote waarde voor de persoon.

3. Roep nooit zomaar dingen als: ‘kom op, raap je zelf bij elkaar’ of ‘ach, het valt allemaal wel mee’

Met bagatelliseren schiet je niets op.

4. Geef feedback op de gevoelens die hij/zij uitspreekt

Op deze manier voelt hij/zij zich begrepen. Voorbeeld: ‘ik weet het allemaal niet meer, ik weet niet wat ik moet doen.’ Hierop kun jij antwoorden met: ‘ik kan me heel goed voorstellen dat je het allemaal niet meer weet.’ Laat zien dat je hem of haar steunt.

5. Besef dat het een ziekte is

Er zullen dingen gezegd worden die niet zo bedoeld zijn van zijn of haar kant. Vat het niet persoonlijk op. Besef dat het een ziekte is.

6. Bel hem/haar op

Depressieve mensen hebben de neiging om zich terug te trekken en ze zullen nooit uit zichzelf bellen. Geef hem/haar daarom regelmatig een belletje. Op deze manier toon je je betrokkenheid.

7. Geef een knuffel

Lichamelijk contact werkt in vele gevallen helend.

8. Spreek uit dat je je zorgen maakt

Mensen met depressiviteit hebben vaak het gevoel dat niemand om hen geeft en voelen zich nutteloos. Daar je medeleven te tonen, ebt dit gevoel wellicht een beetje weg.

9. Wees geduldig

Gaat het een dag heel goed of heel slecht, zie dit dan niet als ‘herstel’ of ‘verval’. Wees geduldig, depressie is een lang traject.

10. Geef niet het gevoel dat hij/zij abnormaal is

Als hij/zij drie dagen binnen heeft gezeten met de gordijnen dicht, vat dit dan niet op als iets ‘ergs’. Er zijn weinig standaarden binnen depressiviteit, dus neem de ziekte zoals-ie komt. Het belangrijkste is, is dat je een depressie serieus neemt. Stel aan hem/haar voor om professionele hulp te zoeken die hem/haar hopelijk goed kan begeleiden.

Dit is waarom we naar onze interne klok moeten luisteren.

Heb jij te kampen gehad met depressies of ken je iemand? Hoe ga/ging je hiermee om?

Meer leuke content? Like ons op Facebook