Zo ben jij binnen no time de Anna Wintour op de werkvloer

Persoonlijk

De ambitie is er. De wil is er. De middelen zijn er. Maar soms loop je jezelf gewoon enorm in de weg op de werkvloer en wenste je jezelf assertiever en meer hands-on. Balen, maar ook hét moment om jezelf onder de loep te nemen en wat laatste gaten en kieren te dichten.

Tegenwoordig een hot item onder vrouwen is assertiviteit. Niet jouw sterkste kwaliteit? Het goede nieuws: dit is gewoon onvermogen en kun je jezelf prima aanleren. Wanneer je hier eenmaal mee gaat oefenen, zul je merken dat je er steeds beter in wordt. En dat geldt voor nog veel meer ‘skills’ op de werkvloer. Niemand heeft gezegd dat het makkelijk en leuk is, maar de voordelen werken als een sneeuwbaleffect. En weet: als mensen je ‘bazig’ gaan noemen, dan zit je op de weg naar succes.

1

Zeg geen sorry

Vrouwen moeten stoppen met zoveel sorry zeggen. We gebruiken het te pas en te onpas. Het is heel normaal om sorry te zeggen wanneer we iemand gekwetst hebben of gefaald hebben in een belangrijke opdracht. Maar het probleem zit ‘m juist in het sorry zeggen voor dingen die we juíst horen te doen. Niet doen dus, want dit is niet alleen slecht voor je zelfvertrouwen, maar ook voor de band tussen bijvoorbeeld jou en je werknemers of collega’s.

2

Durf risico’s te nemen

Twijfel je of je er iets van moet zeggen? Bedenk je in dat geval dan wat het ergste en beste is dat je zou kunnen overkomen. Als het beste dat je kan overkomen het risico waard is, waarom dan je mond houden? En zelfs al zou je over je woorden struikelen of je punt niet helemaal duidelijk kunnen maken, is dat echt het ergste wat je kan overkomen?

3

Wacht niet op perfectie

Vrouwen zijn over het algemeen meer social bewust dan mannen. Wij denken nu eenmaal meer na over wat anderen van ons vinden en trekken ons dit snel aan. We denken vaak dat collega’s of klanten ons persoonlijk veroordelen, in plaats van op ons werk. De reden waarom we vaak niet onvoorbereid ergens in springen. We maken liever eerst een rekensommetje om te kijken welke risico’s we lopen. Maar bedenk je dat je niet altijd pas hoeft te reageren wanneer alles al in kannen en kruiken is. Vage plannen met elkaar delen en het over en weer gooien van suggesties en ideeën kunnen ook heel waardevol zijn.

4

Maak zo snel mogelijk je punt

Nerveuze mensen praten vaak heel wollig en draaien om hun punt heen, of ze vertellen van tevoren al hoe anderen hun zullen gaan beoordelen om zichzelf al een beetje in te dekken. Niet doen. Skip dit deel. Kom meteen tot de kern en neem een duidelijk standpunt in (maar blijf altijd open staan voor kritiek). En zorg dat je altijd goed verstaanbaar bent, dit getuigt ook van kracht en zelfverzekerdheid.

5

Herinner je jezelf waarom je er bent

Je bent -als het goed is- niet aangenomen om je ergens achter de coulissen te verstoppen en je mond te houden. Laat zien waarom ze je hebben aangenomen en waar je goed in bent en laat je horen. Misschien heb je wel een briljant idee in je broekzak, maar die je niet laat horen uit angst om afgewezen te worden. Niet geschoten is altijd mis, niet?

6

Check de feiten

Je standpunt met kracht onderbouwen maakt je sterker en assertiever. En de beste manier om dit zelfvertrouwen op te bouwen is om je feiten goed te checken. Het is makkelijk om aannames te doen, maar wil je zeker zijn van je zaak, check dan altijd de feiten. Lees die e-email of brief nog een laatste keer voordat je die belangrijke meeting ingaat. Op die manier ben je helemaal zeker van je zaak en kom je veel krachtiger en duidelijk over.

7

Wees niet bang voor onenigheid

Dit kan namelijk heel waardevol zijn om uiteindelijk tot een goed besluit te komen. Dus als een collega met een tegenargument komt, hoor het eerst aan voordat je in de verdediging schiet. Zeker als werkgever. Erken hun vragen, twijfels en overtuigingen. Dit wederzijdse vertrouwen zorgt ervoor dat je sneller tot een punt komt waar beide partijen zich goed bij voelen.

8

Je bent hier niet om vrienden te maken

Vriendschappen op het werk zijn een fijne bonus, maar zeker geen vereiste. Je bent hier nog altijd om te werken, niet om nieuwe vrienden te maken. Dit is belangrijk om te onthouden en je waarde op de werkvloer te bepalen.

9

“Nee” is een hele zin

Een van de grootste struikelblokken voor velen. Vaak volgt er na een ‘nee’ nog een hele uitleg, waarna je alle ruimte overlaat voor discussie. Maar je bent niet verplicht een reden of verontschuldiging te geven. Soms is een punt erna het allersterkst.

10

Niet iedereen kan je leuk vinden

Soms kunnen we niet iedereen te vriend houden en soms kunnen we bijna niemand tevreden houden. Hoort bij het leven. Een stevig meningsverschil hebben met een ander kan juist een goede move zijn en een manier om te laten zien uit welk hout je gesneden bent. Je bent je eigen visitekaartje, remember? Leuk is anders, maar daarvoor zit je hier ook niet.

Briljant dit! Krijg meer zelfvertrouwen in twee minuten>

11

Bespreek conflicten gelijk

Hebben je een beetje mot met je collega, ga dan met diegene in gesprek. Dit wil je natuurlijk liever vermijden en het voelt wellicht onnatuurlijk -zeker voor een bescheiden persoon- maar dit is de snelste route naar een harmonieuze verhouding. En blijf altijd kalm. Zorg voor een rustige en volwassen discussie zodat jullie er allebei tevreden uitkomen.

12

Vraag om hulp

Dit is geen teken van zwakte, maar juist om te laten zien dat je niet álles zelf kunt doen en bereid bent om dit aan te geven. Geef alles wat je hebt, maar durf ook te erkennen wanneer je de hulp van anderen nodig hebt.

13

Fake it till you make it

Je brein luidt alle alarmbellen wanneer je in een rol wordt geduwd die je niet past. Maar soms moet je jezelf gewoon over dat ongemakkelijke punt heen duwen en het gewoon doen. Wanneer je uit je comfortzone stapt en erachter komt dat het eigenlijk helemaal niet zo eng is, op dat punt valt zoveel voordeel te behalen. Je drukt dan een soort resetknop van je hersens in waardoor oude en bekende gedragspatronen (die enorm in de weg zitten) zullen veranderen en de nieuwe doen hun intrede. En goed dat het voelt. Waarom heb je dit eigenlijk nooit eerder zo gedaan?

14

Wees een beetje bazig

Ugh, dit woord geeft ons een vieze nasmaak. Want het doet óf denken aan je middelbare schooltijd, waarin de ‘mean girls’ alle touwtjes in handen hadden en alle leuke jongens inpikten. Of je dochter klaagt nu over dat bazige vriendinnetje of buurmeisje. En we kennen allemaal wel die betweterige collega. Bazige typjes daar houden we niet zo van, want het zijn vaak niet de meest warme personen op aarde. Maar wat we vaak vergeten is dat ze wel de succesexemplaren zijn. Ze zijn vaak duidelijk aanwezig, direct en maken hun punt goed duidelijk. Dus de volgende keer dat iemand je ‘bazig’ noemt, feliciteer jezelf. Je bent goed op weg.

=6 handige assertiviteitstrucs voor je kind>

Meer leuke content? Like ons op Facebook