Muriel Oonincx
Muriel Oonincx Mind 2 mei 2014

Zo bereik je een goede balans tussen werk en privé

Een goede balans vinden tussen werk en privé lijkt tegenwoordig welhaast onmogelijk. En het wordt ook steeds moeilijker en moeilijker. Het bijltje erbij neergooien en doorgaan of helemaal maar niet meer werken is ook niet de oplossing. Maar wat dan wel?

Je moet een grens trekken, zegt Eric Bakker van Time. Hij kan uren praten over productiviteit, time management en uitstelgedrag, maar daar gaat het hier helemaal niet om. Het gaat namelijk niet om efficiëntie, maar om keuzes maken. In de moderne wereld krijg je non-stop 24 uur lang to-do’s op je afgevuurd. Denken dat je door maar genoeg tijd te spenderen, je alles wel gedaan krijgt is een illusie. Je bent nooit klaar en al helemaal niet als je een vrouw bent met een huishouden, gezin en baan.

Druk, niet gehaast

De gelukkigste mensen zijn druk, maar voelen zich niet gehaast. Angst wordt gereduceerd door het gevoel van controle. Hetzelfde geldt voor de balans tussen werk-privé. Als je het gevoel van controle hebt dan heb je de sleutel naar de oplossing te pakken.

Je moet dus een grens trekken. Bepalen wat belangrijk is en wat niet. Maar hoe trek je die grens? Door jezelf één vraag te stellen, een paar keer per dag: ‘Wat is het belangrijkste voor mij om nu te doen?’

Het grootste probleem dat mensen hebben is dat ze alles even belangrijk aanmerken en alles willen proberen te doen. Je kan het niet allemaal doen en het is ook absoluut niet even belangrijk. Knoop dit dus in je oren.

De hamvraag is hoe je erachter komt wat het belangrijkste is voor jou om aan te pakken. Dat doe je door:

1. Je waarden te bepalen

Voor mij is dat nooit ‘s avonds werken en werk en privé zo min mogelijk te mixen. Met focus werken, maar ook met focus spelen met mijn kinderen en niet stiekem op mijn I-pad werkzaken scannen, terwijl mijn zoontje zijn eerste goal scoort op voetbaltraining.

2. Te zien wat jou snel en gewenst resultaten oplevert

In plaats van te beginnen aan datgene wat direct voor je ligt of zo maar ergens te beginnen kun je beter werken volgens het ‘Pareto principe’ van Gary Keller die er het boek ‘The One Thing’ over schreef. 80% van de resultaten wordt meestal door 20% van het werk gedaan. Focus dus op die 20%!

3. Te bekijken waar alleen jij heel erg goed in bent

Als je iemand hebt om het huis schoon te maken en de was te doen, laat hen dat doen. Kan er iemand op werk veel beter administreren dan jij, hop gooi het over naar de ander. Als jij de ouder bent zul jij het gesprek op crèche of school moeten doen, projectmanager van een klus, mis de voortgangs vergadering niet. Kijk naar je prestaties, wat zijn de dingen waar je vrij gemakkelijk doorheen wandelt, die je ogenschijnlijk minder moeite kosten dan anderen. Focus op datgene en delegeer en verwaarloos de rest.

4. Te bepalen wat het meest belangrijke is om direct te doen

Heerlijk om veel regels van je lange to-do lijst te strepen. ‘Zo, dat ruimt op’, denk je, maar was het ook het meest urgent en belangrijk? Dat is wat telt.

Resumerend

Hoe deal jij vanaf nu met je werk/privé balans? De sleutels naar succes:
1. Niet alles is belangrijk. Doe minder maar doe dat goed
2. Bepaal jouw waardes en welke boven de ander prevaleren
3. Doe de dingen die jou snel en effectief resultaat leveren
4. Focus op de dingen die alleen jij goed kunt doen
5. Doe de belangrijke dingen die nu gedaan moeten worden

Geloof de experts als ze zeggen dat het niet makkelijk zal zijn, maar ook dat je er veel beter in zult worden als je het de tijd en aandacht geeft.

Om met een mooie goeroe quote af te sluiten:

‘You can do anything once you stop trying to do everything’

Reageer op artikel:
Zo bereik je een goede balans tussen werk en privé
Sluiten