Zo dump je een slechte gewoonte

Voorgoed!

Persoonlijk

Geef toe, het is altijd makkelijker om op de bank te blijven hangen en niet te gaan sporten. Dus, of je nu wil werken aan een goddelijk lichaam, of eindelijk voor meer me-time wil gaan zorgen… Onderstaande tips helpen je om van je slechte gewoontes af te komen en je doelen te halen.

Het verschil tussen mensen die hun doel halen en die dat niet doen zit ‘m niet in hoeveel tegenslagen ze krijgen, maar hoe ze er op reageren. Iedereen faalt. Soms geef je je over aan de verleiding om iets anders te doen. En soms, ondanks dat je je best hebt gedaan, zorgen andere factoren ervoor dat jij je doel niet haalt. Dus, hoe zorg je ervoor dat je leert van je falen en niet opgeeft? Vijf suggesties:

Stel haalbare doelen

Vaak staan je doelen het succes in de weg. Wat ik daarmee bedoel? Stel je enorm hoge eisen aan jezelf, dan ga je het doel niet halen en stel je jezelf alleen maar teleur. Sta je op het punt om op te geven? Kijk dan naar wat je doel was. Was het een positief doel zoals ‘meer gezond eten’ of ‘meer boeken lezen’, of had je een negatief doel zoals ‘minder eten’ of ‘minder afgeleid raken’?

Negatieve doelen zijn gedoemd om te mislukken om twee redenen. Ten eerste, als je jezelf continu tegenhoudt om iets te ondernemen, denk je er juist veel meer aan en geef je uiteindelijk toe aan de verleiding. Ten tweede: je gewoonte-systeem leert niet van dingen vermijden. Je genereert gewoonten door telkens iets op dezelfde manier te doen. Al doende leert men. Je leert niet, als je iets niet doet.

Ga voor grijs

Mensen hebben de neiging om bij doelen te gaan voor alles-of-niets. Zoals een strikt dieet waar jij je aan moet houden. Het plan is om van bankhanger een fanatieke sporter te worden. Het probleem is alleen: of je hebt succes of je faalt. Of je houdt je aan het plan, of je heeft op. Een klein borrelhapje op een verjaardag voelt dan direct als falen, waardoor je misschien dit nog veel vaker gaat doen.

Worden jouw kleine fouten telkens weer catastrofaal? Dan moet je eens opnieuw naar je doelen kijken of je niet een te strikt onderscheidt maakt tussen goed en fout. Voelt het voor jou alsof de kleine fouten net zo erg zijn als de grote? Kijk dan ook eens naar het grijze. Ja, het is niet goed om iets teveel te eten, maar het is beter om toe te geven dat je een slechte dag had en de volgende dag beter je best te doen, dan je hele project meteen in de prullenbak te gooien.

Verander je plan

Als je faalt is er kennelijk iets mis gegaan. Blijkbaar werkte je plan toch niet zo goed. Hoe moeilijk het ook is: bedenk je wat er fout is gegaan en pas je plan aan zodat het niet opnieuw gebeurt.

Zorg niet voor verleiding

Een van de grootste redenen waarom we falen is onze omgeving. Hoe harder je moet vechten tegen verleidingen, hoe meer kans je hebt om je over te geven. Vind je dat je teveel tijd besteedt aan e-mail? Sluit dan je internet eens een paar uur af of verwijder de mail-app van je telefoon.

Maak het jezelf zo moeilijk mogelijk om opnieuw in de fout te gaan. Vervang de tijd die je anders kwijt was aan slechte gewoontes met iets anders. Ga bijvoobeeld lezen, schrijven of werkopdrachten afronden in plaats van je e-mail checken.

Wees aardig (voor jezelf)

Al laatste: onthoudt dat falen niet een teken van zwakte is. Het is een teken dat je gedrag veranderen moeilijk is. Het is oké om je even slecht te voelen als je gefaald hebt, maar ga een paar uur (of een dag) later verder met waar je gebleven was. Leer van de tegenslag en ga verder!