Zo ga je om met de 5 typen irritante collega’s

Lanterfant Linda, chagrijnige Sjaan

Persoonlijk

Zucht. Of je nu in de zorg werkt of als top-advocate: collega’s kom je overal tegen. Ja, zelfs als ZZP-er. Dat wil helaas niet zeggen dat je ze ook mag. Er zit er altijd wel eentje bij die de kantjes ervan af loopt, of die maar niet wil stoppen met praten tegen je. Hieronder de zes bekendste en hoe je ermee omgaat.

1. Lanterfant Linda

Terwijl jij je kapot werkt, is de landerfant druk aan het whatsapp’en, video’s over katten aan het kijken of het nieuws aan het lezen. Je snapt er niks van, maar op de een of andere manier komt hij/zij er mee weg.
Dit doe je eraan:
Je hebt twee keuzes: of je negeert het óf je praat erover. In de meeste gevallen is het negeren de beste optie. Als het niet jouw werk beïnvloedt, is het ook niet jouw zaak. Kun je hierdoor niet goed je werk doen (bijvoorbeeld: moet diegene eerst zijn werk doen, voordat jij het jouwe kunt doen. Of moet je haar werk opvangen?), dan kun je er gerust wat van zeggen. Het meest ideale is om er eerst met je collega over te hebben. Helpt het niet, dan kun je je manager erbij halen. Hou wel de focus op hoe het jouw productiviteit beïnvloedt.

2. Chagrijnige Sjaan

Ooit samengewerkt met een negatief typje? Dan weet je als geen ander hoeveel energie het kost om met een dergelijk iemand te werken. Suggesties, nieuwe projecten, collega’s of leidinggevenden: ze doen het allemaal fout in de ogen van het chagrijn. En jij bent degene die het mag horen.
Dit doe je eraan:
Ben je manager? Spreek diegene er dan direct op aan, voordat de sfeer bij het hele team weg is. Ben je niet leidinggevende? Dan kun je er het beste maar luchtig mee omgaan en er grapjes over te maken. Door het chagrijn te zien als Stanley van The Office, wordt het makkelijker om zijn negativiteit te tolereren.

3. Kletsende Karin

Kletsmajoren zijn er een kei in om jouw een lang gesprek in te trekken. Natuurlijk precies wanneer het niet uitkomt: wanneer je een deadline hebt of net naar huis wilt gaan. Stille hints waarmee je het gesprek wil afkappen komen niet door. Vaak zijn ze erg aardig, waardoor jij je schuldig voelt dat je regelmatig voor ze vlucht.
Dit doe je eraan:
Onthoud dat je nooit verplicht bent om je tijd hieraan te besteden, terwijl je eigen iets anders moet doen. Het is prima om te zeggen dat je nu even niet kunt praten. Probeer dit eens:
– ‘Ik ben toevallig net iets aan het afronden. Kan ik later even langskomen, wanneer het mij beter uitkomt?’
– ‘Ik moet rennen, want ik heb zo een afspraak.’
– ‘Ik heb een deadline, dus ik ga beter even verder met dit.’
Je kunt ook direct tijdens het gesprek met een tijdslimiet gooien, door te zeggen: ‘Ik heb maar een minuutje om te praten.’ Stopt ze dan nog niet met praten, sta dan gewoon op en zeg ‘Ik moet nu naar …’

4. Luidruchtige Lieke

Je probeert je te concentreren, maar je collega loopt continu te roepen of heel hard te lachen. Hierdoor kun jij je niet focussen. Of je hebt een collega die het de gewoonste zaak van de wereld vindt om haar telefoon op luidspreker te zetten of de radio aan.
Dit doe je eraan:
Ben direct. Je collega heeft waarschijnlijk niet door dat ze je tot last is. Vraag even netjes of ze haar muziek zachter wil zetten, omdat jij je moeilijk kunt concentreren. Of: ‘Lieke, misschien heb je niet door hoever het geluid van je telefoonspeaker reikt, maar ik kan mijn eigen telefoontjes bijna niet verstaan. Zou jij de jouwe ietsje zachter kunnen zetten? Of anders de deur dicht doen wanneer je moet bellen?’ Vind je het lastig om iets te zeggen? Bedenk dan dat jij het ook graag zou horen wanneer jij iemand tot last bent.

5. De Ik-weet-het-toch-wel-beter Peter

Types die alles beter weten hebben een mening over alles. Of ze er nu verstand van hebben of niet. Grote kans dat ze jou vertellen wat jij verkeerd doet.
Dit doe je eraan:
Zijn kracht ligt in de aandacht die je hem geeft. Geef zijn mening dus geen aandacht en trek je er niks van aan. Moet je reageren? Ga dan niet in discussie, maar zeg zoiets als: ‘Dank je, ik zal erover nadenken’. Of kap hem gewoon af voordat hij begint, verander bijvoorbeeld het onderwerp of verlaat het gesprek.

Meer leuke content? Like ons op Facebook