Zo kom je de werkdag door na een gebroken nacht

Je kinderen hadden een nachtmerrie, volle luier of gewoon geen zin om te slapen. Of je besloot tóch nog een aflevering Orange is the new black te kijken (en nog een, en nog een). Of je bent simpelweg te lang blijven hangen op die buurtborrel. Hoe dan ook: zo overleef je na een korte nacht je werkdag.

1: Drink koffie

Ah, waar zou je zijn zonder deze snelle energiebooster? Zodra de cafeïne door je lijf giert, kan je er weer tegenaan. Maar let op: voor dit effect hoef je geen sloten koffie achterover te gooien. Volgens onderzoek geven twee kopjes koffie het beste resultaat. Meer dan dat kan je een opgejaagd gevoel geven. Niet fijn, als je al brak bent.

2: Denk niet aan je bed

Wat je ook doet: denk geen seconde aan je heerlijke boxspring met fluffy kussens en warme dekens. Nee! Niet! Doen! Zodra je je overgeeft aan zulke slaapfantasieën is de strijd verloren en ben je niet eens meer in staat om een simpel printje te maken van dat jaarrapport.

3: Kleed je niet te warm aan

Door slaapgebrek krijg je het vaak koud. Het is verleidelijk om weg te duiken in een dikke trui of zachte sjaal. Zorg ervoor dat je het niet al te behaaglijk krijgt. Warmte maakt namelijk moe. Voor je het weet doe je éven je oogjes dicht… en word je ‘s avonds door de schoonmakers snurkend achter je bureau aangetroffen.

4: Zet harde muziek op

Liefst iets met een flinke beat. Zo blijf je wel bij de les! Gebruik een koptelefoon, zodat je collega’s er geen last van hebben. Tenzij zij ook allemaal een gebroken nacht hebben gehad, natuurlijk. Dan knal je het volume voluit over de werkvloer.

5: Eet slim

Feit: als je moe bent, grijp je snel naar ongezonde snacks. Een Snickers achter je bureau, een broodje kroket in de kantine. Helaas hebben deze snacks een omgekeerde werking: je wordt er nog vermoeider van omdat je bloedsuikerspiegel er heel snel door piekt, maar ook weer keihard naar beneden crasht. Ga liever voor proteïnerijk eten als eieren en volkoren brood.

6: Neem een pauze

Eet je lunch niet gehaast achter je bureau of in een benauwde kantine, maar ga buiten een blokje om. Door de frisse lucht krijg je meteen energie en een betere focus, zodat je weer opgeladen aan je werk begint. Een power walk van tien minuten doet al wonderen.

7: Doe het een tandje minder

Heus, het is niet erg als je een dagje minder presteert. Probeer na een korte nacht belangrijke taken waar je scherp voor moet zijn naar een andere dag te verplaatsen, om fouten te voorkomen. Vandaag doe jij alleen maar dingen die je met twee vingers in de neus kunt uitvoeren.

8: Knijp jezelf af en toe

Heel hard, in je arm of bovenbeen. Nee, dat is geen pretje. Maar da’s precies de bedoeling. Zo ben je weer meteen op je qui vive. Een variant op deze tactiek: een plens koud water in je gezicht gooien. Daarna wel even je make-up bijwerken natuurlijk.

9: Vermijd vergaderingen

Het is vragen om problemen om met je vermoeide hoofd een eindeloze vergadering bij te wonen waar toch niets concreets uit komt. De kans is groot dat je wegsukkelt, wakker schrikt en iets gênants zegt (zo kwam Chandler in Friends aan die rotbaan in Tulsa, weet je nog?) Dus als het even kan: verzin een smoes om onder die meeting uit te komen.

10: Drink veel water

Van uitdroging word je vaak nog vermoeider. Drink dus veel water. Zet een groot glas op je bureau en hervul ‘m zodra hij leeg is. Extra voordeel hiervan is dat je dan geregeld van je stoel af komt en in beweging blijft.

Zei iemand ‘kort lontje’? Onderzoek bewijst: je bent jezelf niet als je moe bent

Reageer op artikel:
Zo kom je de werkdag door na een gebroken nacht
Sluiten