Zo kom je toch aan beweging toe terwijl je geen tijd hebt

Er zijn mensen die zeggen dat iedereen tijd heeft om te sporten, maar als je jonge kinderen hebt, veel werkt en ook nog een huishouden moet runnen zitten er simpelweg niet genoeg uren in een dag.

Zo stop je sporten tóch in je schema zonder dat het je extra tijd kost en nog een bonus: ze zijn bijna allemaal kosteloos uit te voeren.

1. Loop eens ergens heen

Dit is de makkelijkste manier om wat extra beweging in je rooster te sneaken. Parkeer de auto iets verder van je werk of stap, als je met het openbaar vervoer gaat, een halte eerder uit.

2. Neem de fiets

Onze oeroude Hollandse vriend. Het gaat je waarschijnlijk meer tijd en moeite kosten, want ja met de auto is vaak gewoon sneller en zodra je twee tassen hebt is het een beetje behelpen, maar je krijgt er echt een fit gevoel voor terug.

3. Sta 20 minuten eerder op

Niet helemaal eerlijk, ik weet het. Maar toch wel belangrijk om als optie te noemen. Als je vroeg in de ochtend iets aan beweging of sport doet, hoef je er de rest van de dag niet meer mee bezig te zijn. En twintig minuten is net kort genoeg dat je niet meteen ernstig slaap tekort op loopt.

4. Als je iets leuks gaat doen, doe het dan bewegend

Ga bijvoorbeeld in plaats van iets drinken met een vriendin een lekkere wandeling maken. Kunnen jullie alle nieuwtjes uitwisselen en ben je ook nog gezond bezig!

5. Verwelkom de trap

Oh, ik heb een bloedhekel aan trappen, want ja, zodra je je voorneemt de trap te nemen is je tas ineens loei zwaar en moet je naar verdieping tien. Maar hé, je moet toch íéts over hebben voor een betere conditie en een gezonde levensstijl.

6. Multitask work-out

Moet je nog die ene tante feliciteren op Facebook omdat ze je anders onterft? Of loop je zo achter op het nieuws dat je niet meer kunt meepraten? Dat doe je vanaf nu allemaal op de loopband of hometrainer, dat noemen ze nou twee vliegen in één klap.

Wow! Zo lees je ongemerkt ruim 180 boeken in een jaar.