Zo lang duurt de ultieme powernap & 4 andere tips voor het perfecte dutje

Voor de een is het een absolute no-go, terwijl de ander er elke dag even de tijd voor neemt: een powernap.
Een kort slaapje van maximaal een uur, waarbij je tussen de middag even rust neemt, waardoor je je erna vaak een stuk energieker voelt. 

Toch is een goede powernap lang niet altijd vanzelfsprekend. Sommige mensen worden totaal gedesoriënteerd 5 uur later wakker, terwijl het anderen niet lukt om simpelweg snel genoeg in slaap te vallen.
Wij geven je tips om zoveel mogelijk uit je powernap te halen.

Voordelen van een powernap

Uit onderzoek blijkt dat 85% van de dieren polyfasisch slaapt. Dit betekent dat ze momenten van activiteit afwisselen met slapen. Wij mensen slapen echter monofasisch, wat betekent dat we slapen en wakker zijn slechts 1 keer met elkaar afwisselen. Maar zijn wij eigenlijk wel monofasische wezens? Zouden wij ook niet meer baat hebben bij een middagdutje?

Steeds meer mensen denken van wel. In andere culturen is een middagdutje al veel meer gebruikelijk. Denk bijvoorbeeld aan de siësta. Maar ook China is het niet meer dan normaal om na het middageten even kort te slapen. Mensen die een powernap doen, geven aan daarna uitgeruster te zijn, zich beter te kunnen focussen, beter gehumeurd te zijn te beschikken over een beter geheugen.

Een powernap alleen voor oudere mensen of zwangere vrouwen? Think again!

De basics van een powernap

1. De lengte van je powernap

Dit is een belangrijk punt. Als je er te weinig tijd voor uittrekt, heb je kans dat je niet goed uitrust. Laat je jezelf echter te lang slapen, dan kunnen andere problemen zich voordoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het fenomeen ‘sleep inertia.’ Dit betekent dat als je te lang slaapt, je gedesoriënteerd en versuft wakker wordt, waardoor het juist moeilijker is om je energielevel weer op peil te krijgen. Niet wenselijk, dus.

De beste lengte van een powernap ligt ergens tussen de 15 en 40 minuten. Als je langer slaapt dan 40 minuten, loop je het risico op een ‘metabool syndroom’. Dit is een verzamelnaam voor problemen als overgewicht, hoog cholesterol, een hoge bloeddruk, hartziektes en suikerziekte.
Neem in het begin echter wel iets langer de tijd voor je powernap, omdat je zal merken dat je lichaam zich in eerste instantie niet direct overgeeft aan de slaap.

Lees ook: Onderzoek bewijst: van een middagdutje wordt je slimmer!

2. Kies het juiste moment

Het kiezen van de goeie tijd is een tweede belangrijke factor. Veel mensen hebben bijvoorbeeld te maken met werktijden of kinderen. Probeer na een productieve ochtend even rust te nemen na het middageten. Idealiter bijvoorbeeld wanneer de kinderen ook slapen, of voordat je ze moet oppikken van school.
Als je rond 8 uur ‘s ochtends opstaat, is een powernap tussen 13.30 en 14.30 de perfecte tijd. Slapen na 3 uur ‘s middags raden we je sowieso af. Dit kan een te grote invloed hebben op de kwaliteit van je slaap ‘s nachts.

3. Val snel in slaap

Makkelijker gezegd dan gedaan, toch? In slaap vallen wanneer het moet kan een uitdaging zijn. Hoe moe je ook bent, je lichaam geeft zich soms niet direct over aan de slaap. Mocht dit niet meteen lukken, dan kan je een meditatie-app overwegen. Headspace is hierin een aanrader. Volg in eerste instantie gewoon de instructies op die je worden verteld en probeer je te ontspannen. Lukt slapen de eerste keren nog niet, zie het dan niet als een gefaald project, maar als een fijne meditatie-oefening!

Lees ook: Waarom je het middagdutje bij je kleuter weer zou moeten invoeren

4. Zorg voor de juiste omstandigheden

Maar wat zijn die omstandigheden precies? Die zijn voor elk persoon anders. Sommige mensen vinden het fijn om tijdens een powernap in bed te liggen. Andere mensen slapen gewoon even op de bank of in een zittende houding. Misschien vind je een zacht muziekje op de achtergrond fijn? Of het geluid van de zee of regen? En moeten de gordijnen even dicht of juist open?
Hier moet je zelf achterkomen, en dat kost tijd. Word je net wakker van een goede powernap? Check dan even wat dit dutje zo lekker maakte, en neem dit mee voor de volgende poging.

5. Stop met je schuldig voelen!

Je mogelijk schuldig voelen over het feit dat je ‘s middags een dutje doet, is iets wat je zo snel mogelijk los moet laten. Jij kent jouw lichaam het beste, en dus jij kan het beste inschatten wat het nodig heeft. Voel jij je energieker, vrolijker of geconcentreerder na een dutje? Schaam je daar dan niet voor.
Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een middagdutje bijna alleen maar positieve effecten heeft op je gemoedstoestand. Steeds meer bedrijven zoals Uber en Google geven werknemers de mogelijkheid om even een dutje te doen in zogeheten ‘nap pods’, omdat zij ook merken dat dit een positief verschil kan maken.

Stop met je schuldig voelen en begin vandaag nog aan je eerste powernap!

Lees ook: Heeft jouw kind moeite met slapen? Laat hem of haar zelf de bedtijd bepalen!

Reageer op artikel:
Zo lang duurt de ultieme powernap & 4 andere tips voor het perfecte dutje
Sluiten