Zo maak je handig gebruik van deze vijf negatieve emoties

Body & beauty

De zoektocht naar het ultieme geluk leek nog nooit zo druk bewandelt als nu. Illusie of niet, het betekent ook dat het hier en daar nogal schuurt in je leven. Negeren heeft geen zin, er is werk aan de winkel. En dat begint al klein. Zo maak je handig gebruik van negatieve gevoelens.

Sinds Eat, pray, love en de hele yoga-madness lijken we allemaal opeens nog bewuster te zijn geworden van het feit: je bepaalt je eigen geluk.En bewust stilstaan bij je emoties is niet sullig, dat is juist heel belangrijk en leerzaam. Je mag echt wel wat vaker zeggen dat het gewoon kut gaat. Gewoon kut, ja. Is dat zo gek? Om je vervolgens weer te herpakken en door te gaan. Want we hebben allemaal te maken met gevoelens van verveling, schuld, spijt, jaloezie en schaamte. Zonder teveel in een Moeder Theresa rol te vallen, die negatieve emoties kunnen soms ook heel goed uitpakken. Je kunt er zelfs handig gebruik van maken.

1

Verveling

Wanneer je je verveelt lijkt de tijd heel langzaam te gaan of zelfs stil te staan. Je voelt je leeg en nutteloos. En in die staat gaan we al snel over op de bekende makkelijke bronnen van afleiding, zoals social media of Netflix. Maar juist in deze staat van verveling en ‘leegheid’ kunnen er heel veel creatieve ideeën opborrelen. Het is de perfecte bodem voor verandering of nieuwe plannen. Wanneer je almaar afgeleid bent, blijft altijd alles hetzelfde. Maar geef jezelf soms eens de tijd en ruimte om je écht te vervelen en zie wat eruit komt. Begin met kleine momenten en bouw het zo langzaam op. Het zal eerst misschien oncomfortabel voelen, maar dit zijn vaak juist de momenten waarop we er echt achterkomen wat we nu eigenlijk willen en nodig hebben.

2

Spijt

‘Liever spijt van de dingen die ik wel gedaan heb, dan de dingen die ik niet heb gedaan.’ Een bekend gezegde. Spijt is eigenlijk gewoon een manier van ons brein om te zeggen: misschien is het slim om dit de volgende keer iets anders, voorzichtiger of slimmer aan te pakken. Nadat we eerst kapot zijn gegaan van de spijt komt er ruimte vrij om na te denken over hoe de volgende keer een betere keuze te maken. Spijt wakkert ook je innerlijke dialoog aan, waardoor meteen weer duidelijk is hoe je tegen jezelf praat. Als je heel erg in het ‘ik zou moeten’ denkpatroon zit, dan is de kans op spijt natuurlijk heel erg groot. Het lijkt misschien goed om jezelf streng toe te spreken in zo’n situatie, maar uiteindelijk ben je jezelf alleen maar aan het straffen, wat averechts werkt. Probeer spijt te zien als belangrijk leermoment, ook om jezelf wat meer ruimte te geven. Fouten maken doen we allemaal.

Zo leef je een leven zonder spijt>

3

Schuld

Omdat je die vriendin veel te lang hebt laten zitten. Je hebt al maanden niks aan je moeder laten horen. Je bent vreemdgegaan. Je bent uit je slof geschoten tegen je kind. Het gevoel van schuld komt maar al te vaak voorbij. Het wijst je op niks anders dan dat je iets moet goedmaken met iemand of om je eigen principes eens onder de loep te nemen, want je bent blijkbaar je eigen boekje te buiten gegaan. Het leert je veel over jezelf, dus als je er ook zo naar kijkt dan kan het gevoel je ook niet zo verlammen.

4

Jaloezie

Misschien wel een van de grootste veroorzakers van een ongelukkig gevoel. Want ons leven lijkt altijd beter, leuker en mooier te kunnen zijn dan het nu is. Leg je daar bij neer óf zorg voor verandering. In plaats van dat je helemaal ontkracht wordt door het grote succes van de ander, gebruik het juist als schijnwerper om je eigen ‘tekortkomingen’ of dromen en doelen waar te maken. Het is een indicator -misschien niet de leukste, dat klopt- om te laten zien wat je graag zelf zou willen en welke veranderingen jij dus kunt maken in je leven. Als je jaloezie vanaf een afstand bekijkt als een losse emotie en er niet in verzuipt, dan voelt het al veel lichter.

5

Schaamte

‘Ik kon wel door de grond zakken van schaamte’ en ‘Ik ging kapot van schaamte’. Klinkt niet al te best hè? Vaak zijn het ook de momenten die we zo snel mogelijk willen vergeten, want wat was het gênant. Als je in een zeer beschamende situatie hebt gezeten, kijk dan eerst eens of er écht reden is om je zo te schamen. Leg je overtuigingen en denkwijze eens onder de loep. Vind jij dat niemand ooit iets stoms, doms of sukkeligs mag doen of zeggen? Is dat realistisch? We hebben allemaal wel eens dingen gezegd of gedaan die niet zo slim waren. Ben je dan een slecht persoon? Of gewoon mens? Leer te relativeren en leer er ook vooral om te lachen. Shit happens to the best of us. Nog een slim trucje: wat zou je tegen een vriendin zeggen die zo’n ongemakkelijke situatie heeft?

Zó vind je de juiste emotionele balans op je werk!>

Meer leuke content? Like ons op Facebook