Zo reageer je op het irritante geklaag van je vrienden

We hebben hem allemaal wel eens gebruikt of gehoord. De ‘ik ben echt te dik’-zin’ waarop de persoon tegenover je verwacht dat je zegt: ‘Welnee helemaal niet, je ziet er fantastisch uit.’ Dat geklaag zorgt altijd voor een lastig moment, want wat is nu handig om te zeggen?

Klagen mag best, dat doen we allemaal wel eens. Soms heb je gewoon wat medeleven nodig en kan het ongelooflijk bevrijdend werken. Sommige varianten, daarentegen, zijn vreselijk om aan te horen en halen jou eerder naar beneden dan dat ze bij je vriend of vriendin opluchten. Uitdrukken hoe slecht we ons voelen, kan een wanhopige poging zijn om ons beter te voelen. Ze zijn er op elk niveau en zo kun je hier het best op reageren:

1. In gedachten

Ja, we maken ook opmerkingen in onze eigen gedachten dat ons zelfvertrouwen niet ten goede komt. Bijvoorbeeld als je in de sportschool iemand ziet die veel slanker en fitter is dan jij. Het eerste wat je doet, is het goedpraten voor jezelf. Het gras is altijd groener aan de overkant van de sportschool, dus verdedig je jezelf.

De oplossing: Hoe negatief je gedachtes ook zijn, door continu bezig te zijn met die gedachten zullen ze het uiteindelijk van je winnen. Je bent wat je denkt. Het kan helpen eens met een iemand te gaan praten of een cursus mindfullness te ondernemen. Zo kun je voor jezelf op een rijtje zetten waarom je deze gedachten niet kunt loslaten. Negatief over je eigen lichaam praten kan een teken zijn dat je onderliggende niet-verwerkte problemen hebt.

2. Met vrienden

Tijdens een etentje met vriendinnen gaat het ineens over ‘het lichaam’. Waarop jullie allemaal vertellen waar jullie niet blij mee zijn. Sproeten, grote neus of te lange vingers en dan roept de slankste van jullie: ‘Mijn heupen en billen zijn echt zó dik!’ waarop jullie meteen denken: ‘en wat ben ik dan als jij jezelf al dik vindt?’

De oplossing: Niet meteen onzeker gaan worden over jezelf. Neem eens een andere benadering zoals antwoorden met een positief feitje: ‘uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dikke billen en heupen juist beschermend werkt tegen diabetes type 2 en hart-en vaatziekten.’

3. Met de roddellaars

Op een feestje word je door iemand uit de grotere groep gehaald zodat ze haar ongenoegen uit kan spreken over bijvoorbeeld het eetpatroon van een vriendin. ‘Kijk dan hoeveel zij eet!’

De oplossing: Vraag jouw vriendin hoe wij kunnen weten wat haar lichaam wel of niet nodig heeft. Misschien heeft ze wel een maaltijd overgeslagen! Je kunt het ook over een andere boeg gooien en zeggen: ‘ik ben niet bevriend met haar om wat ze eet’. Als de persoon naast je nog steeds tegensputtert, vraag dan of ze niet iets interessants heeft om over te praten.

4. Op social media

Als je actief bent op social media komt dit je vast wel bekend voor. Mensen met dubbelzinnige, treurige berichtjes, die in werkelijkheid op zoek zijn naar wat aandacht en medeleven.

De oplossing: Je eerste gedachte zal waarschijnlijk iets in de trant zijn van: ‘aandachttrekker, waarom zet je dat op social media?’ Maar stuur eens een privé berichtje met: ‘ik zag je berichtje, als je ergens over wil praten dan ben ik er voor je.’ Natuurlijk wel alleen als het oprecht is en je denkt dat de persoon in kwestie echt bij de pakken neerzit.

5. Na het eten

Jullie hebben net lekker gegeten en ineens gooit iemand in de groep dat het eten toch wel erg ongezond was. Hij/zij moet nu een week compenseren.

De oplossing: antwoord met ‘we hebben geleerd ons zorgen te maken over deze dingen maar ik ben er zó klaar mee. Ik probeer niet de hele dag met eten bezig te zijn en dat bevalt hartstikke goed. Geniet gewoon van je eten. En eet het anders niet als je het toch niet wil. Maar ga nu niet achteraf klagen!’

Kinderen bekijken dingen soms een stuk makkelijker. Deze zes dingen kunnen wij van hen leren.