Zo ren je éindelijk die lange afstand

10 km? Eitje!

Body & beauty

We gaven je al eerder 16 redenen om te beginnen met hardlopen, maar het kan goed zijn dat je vaste rondje van 5 km na een tijdje gaat vervelen en je motivatie afzwakt. De truc is om jezelf te blijven uitdagen, op naar die 10 km dus! Heb je alleen geen idee waar je moet beginnen? Het devies is simpel: gewoon doen! Maar als je dan begint, hou dan wel even deze adviezen (en vooral ook deze don’ts) in je achterhoofd:

Stel een doel

De beste motivatie is om een race uit te zoeken en je alvast in te schrijven. Een startbewijs werkt als een stok achter de deur en is dé beste motivator om te blijven trainen. Geef jezelf wel ruim de tijd: loop je nu met gemak 5 km, zoek dan een 10 km wedstrijd uit die over minimaal zes weken plaatsvindt. Zorg dat je voor die tijd al een aantal keer de volledige afstand (en eventueel de route) hebt gelopen zodat je weet wat je te wachten staat. Een week van te voren is het het beste om je trainingsschema te halveren zodat je benen voldoende rust krijgen.

Motiveer elkaar

Je aansluiten bij een hardloopgroepje is geen gek idee als je wilt gaan trainen voor een lange afstand. Als je weet dat er mensen op je staan te wachten kom je toch nét even wat sneller van die bank af. Bovendien kan de trainer je adviezen geven over je looptechniek en ademhaling. Loop je toch alleen dan zijn deze apps aan te raden als ‘hardloop buddy’.

Let op je tempo

De verleiding is groot om zodra het startschot klinkt er als een speer van door te gaan. Je voelt je nog fris en vol energie, maar op zo’n explosieve start zul je later in de race moeten inleveren. Het is beter om je krachten te spreiden, loop dus nooit op het begin al op je maximale snelheid (je voelt zelf het beste aan wat dit voor jou is). Probeer gedachtes als ‘ik red het nooit’ en ‘ik kan nu al niet meer’ uit je hoofd te zetten en voor je zelf te herhalen ‘ik kan dit’. Lukt het niet, bedenk je dan dat een stukje wandelen ook oké is, die finish haal je hoe dan ook!

Stretch!

Een advies dat vaak toch voor lief wordt genomen (want te weinig tijd en duurt te lang). Toch is stretchen een heel belangrijk onderdeel van hardlopen. 5 km zul je nog zonder kunnen doen, maar lange afstand lopers weten dat je spieren het zonder stretchen niet lang volhouden. Bovendien maak je door stretchen je spieren lang (wat er weer mooier uitziet). Pak dus die tien minuten extra voor en na je hardloopsessie om je spieren los te maken.